به آینده امیدوار باشید

لا تقنطوا من رحمه الله- ز گهواره تا گور دانش بجوی

به آینده امیدوار باشید

لا تقنطوا من رحمه الله- ز گهواره تا گور دانش بجوی

به آینده امیدوار باشید

وبلاگی درباره ی همه چیز ،عمومی- اجتماعی- جامعه- اخبار و...

روز بدون دخانیات

دوشنبه, ۱ دی ۱۳۹۹، ۰۹:۱۸ ق.ظ

 

روز جهانی بدون دخانیات 
محیط عاری از دخانیات

سیگار و تنباکو بعنوان دومین علل مرگ و میر در دنیا شناخته شده است. آمار نشان می دهد نصف افراد معتاد به سیگار که رقمی در حدود 650 میلیون نفر را تشکیل می دهند؛ در اثر کشیدن سیگار جان خود را از دست می دهند. ولی آمار وحشتناک تر حاکی از آن است که سالانه؛ صدها هزار انسان غیر سیگاری در اثر استنشاق دود سیگار مبتلا به مرگ می شوند.  مضرات محیط های آلوده به دود سیگار تا حدی است که سازمان بهداشت جهانی شعار امسال روز جهانی بدون دخانیات را محیط های عاری از دخانیات انتخاب نموده است.  محیط آلوده به دود سیگار در کودکان و افراد بالغ باعث بیماری هایی چون سرطان و دیگر بیماری های  تنفسی بدخیم می شود که در نهایت منجر به مرگ آنان می شود.

در کشور عزیزمان ایران نیز همگام با دیگر کشورهای جهان روز جهانی بدون دخانیات برگزار می گردد. در این روز موضوعاتی مانند حمایت های سیاسی و اجتماعی و قانون جامع کنترل دخانیات، محیط های آموزشی عاری از دخانیات، خانه و خانواده عاری از دخانیات، اماکن عمومی عاری از دخانیات، سازمانهای مردم نهاد، روز جهانی محیط های عاری از دخانیات و محیط های ورزشی عاری از دخانیات با اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات بررسی خواهد شد.

 

روز جهانی بدون دخانیات  هر سال در 31 می مصادف با 10 خرداد برگزار می شود. در سال 1987 کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی با تعیین یک روز با عنوان روز جهانی بدون دخانیات؛ توجه همگان را به مضرات و خطرات استفاده از دخانیات جلب نموده و بررسی راهکارهای جلوگیری از مرگ و میر ناشی از آن می پردازند. 

به امید هفته ای بدون دخانیات

استعمال دخانیات ممنوع

هر سال روز 31 ماه می میلادی به عنوان روز جهانی بدون دخانیات در نظر گرفته می شود که امسال (1389) مصادف است با 10 خرداد.

هفته ی منتهی به روز بدون دخانیات را نیز هفته ی بدون دخانیات می نامند. هر ساله اسامی مشخصی برای هر روز این هفته در نظر گرفته می شود و با توجه به این اسامی فعالیت های مختلفی نیز صورت می گیرد.

امسال نیز از سوی دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، روزهای هفته ی بدون دخانیات با این عناوین اعلام شد:

سه ‌شنبه 4 خرداد، روز دخانیات، نوجوانان و جوانان

چهارشنبه 5 خرداد، دخانیات و عوارض اقتصادی

پنجشنبه 6 خرداد، دخانیات و حقوق شهروندی

جمعه 7 خرداد، دخانیات و خانواده

 

شنبه 8 خرداد، دخانیات و قانون (مجلس، دولت و قوه قضاییه)

یکشنبه 9 خرداد، دخانیات و رسانه

دوشنبه 10 خرداد، دخانیات و زنان

سیگار، قلیان، دخانیات

با همه ی تلاش هایی که هر ساله توسط افراد مختلف در زمینه های گوناگون صورت می گیرد، باز هم شاهد مصرف دخانیات در افراد مختلف جامعه، مخصوصا جوان ها، هستیم؛ مثلا چندی پیش ایسنا خبری را تحت این عنوان اعلام کرد: " شیوع 4 درصدی‌ استعمال تفننی دخانیات درمیان زنان ایرانی". در این خبر آمده بود که دکتر حسن آذری پور عضو هیات مدیره انجمن زندگی بدون دخانیات ایران شیوع استعمال دخانیات در میان زنان ایرانی را نسبت به سایر کشورهای جهان کمتر و حدود 2 درصد بر شمرد، اما در عین حال گفت: شیوع استعمال تفننی دخانیات در میان زنان ایرانی 4 درصد است. دکتر آذری پور بیان داشت از نظر شرکت ‌های دخانی، زنان ایرانی بازار بالقوه ‌ای برای محصولات دخانی شرکت‌ های دخانیات هستند، ‌از این رو شرکت‌ های دخانی زنان ایرانی را به استفاده از قلیان ‌های میوه ‌ای تشویق و ترغیب می ‌کنند. وی با بیان این که در کشورهای توسعه یافته شیوع استعمال دخانیات زنان به اوج خود یعنی 22 تا 25 درصد رسیده است، گفت: بر اساس برآورد سازمان بهداشت جهانی در مناطق شش گانه، شیوع استعمال دخانیات در میان جمعیت زنان بالای 15 سال 4 تا 8 درصد است که فاصله معناداری با کشورهای توسعه یافته دارد. این فاصله سبب شده تا زنان کشورهای در حال توسعه بازار بالقوه‌ای برای کمپانی‌ های بزرگ دخانی دنیا باشند،‌ به این ترتیب این شرکت ‌ها برای ورود فرهنگ استعمال دخانیات در ابتدا از زنانی به اصطلاح باکلاس اجتماعی، سطح سواد و میزان درآمد بیشتر استفاده می‌ کنند. مثلا هنرمندان و سیاستمداران از آن جمله موارد هستند.

قلیان

صنعت دخانیات دنیا برای افزایش مصرف مواد دخانی در میان زنان از شعار " برابری زنان و مردان " استفاده می ‌کند تا با این ترفند زنان کشورهای در حال توسعه را به مصرف محصولات دخانی ترغیب کنند.  از طرفی بسیاری از زنان به علت ناپسند دانستن مصرف سیگار در جامعه به استعمال قلیان روی ‌آورده‌ اند. در شرایط کنونی همه اعضای خانواده اعم از مادر، دختر و ... در اماکن عمومی نظیر قهوه خانه‌ ها به صورت دسته جمعی قلیان می ‌کشند؛ غافل از این که نیکوتین موجود در توتون قلیان اعتیاد آور است. علاوه بر این، توتون قلیان حاوی میکروب و قارچ است؛ به گزارش فارس و به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مرجان قطبی کارشناس مسئول ستاد کشوری کنترل و مبارزه ملی با دخانیات با اعلام این مطلب افزود: بر خلاف تصور عمومی، وجود آب قلیان جلوی مواد مُضر و سمی را نگرفته و بیشتر این مواد سمی از جمله نیکوتین به علت دم‌ های عمیقی که فرد برای جذب دود می ‌زند، تخریب‌ های جدی به ریه وارد می‌ کند.

دود قلیان علاوه بر مضراتی که همانند دود سیگار دارد، به دلیل زغالی که برای سوختن آن به کار می ‌رود، مونوکسید کربن بیشتری دارد. مصرف قلیان مانند سایر مواد دخانی عامل اصلی انواع سرطان ها مانند سرطان ریه، سرطان لب و دهان و حنجره، سرطان مثانه، سرطان مری و معده، لوزالمعده، کبد، روده بزرگ و زخم‌ های گوارشی و ریفلاکس معده است.

علاوه بر بیماری‌ های اشاره شده، مصرف اشتراکی قلیان می ‌تواند منجر به افزایش احتمال ابتلا به میکروب سل و ویروس ‌هایی مانند تبخال و هپاتیت ‌شود.

توتون استفاده شده در قلیان علاوه بر مضراتی که مشابه توتون موجود در سیگار دارد، به دلیل مواد افزودنی و اسانسی که برای طعم به آن اضافه می‌ شود ایجاد یک سری علایم حساسیت به صورت پوستی و به صورت تنفسی می ‌کند و در پاره‌ ای موارد باعث بروز علایم آسم خاموش در افراد می‌ شود.

آمارها نشان می‌ دهد که شیوع سرطان ریه، آسم و بیماری های انسدادی ریه در افرادی که در معرض دود سیگار و یا قلیان قرار می ‌گیرند نسبت به افرادی که اصلاً در معرض دود قرار ندارند بیشتر است و عوارض مصرف یک بار قلیان معادل استعمال 40 تا 80 نخ سیگار است.

سیگار و ضریب هوشی

بحث دیگری که بد نیست در این مطلب اشاره ی کوچکی به آن داشته باشیم یکی از هزاران عوارض مصرف سیگار است. چندی پیش اعلام شد " سیگاری ‌ها، ضریب هوشی پایین ‌تری دارند". در این خبر آمده بود: " نتایج یک تحقیق جدید نشان می ‌دهد که سیگاری ها نسبت به افراد غیر سیگاری، ضریب هوشی کمتری دارند و هر چه فرد بیشتر سیگار بکشد، ضریب هوشی او کمتر می‌ شود. این تحقیق روی 20 هزار بازنشسته ارتش صورت گرفته است." در مطالعات قبلی هم چنین مشخص شد؛ افراد مبتلا به مشکلات روانی و رفتاری نیز بیشتر به سیگار روی می ‌آوردند.

با توجه به مطالب فوق که گوشه ی کوچکی از عوارض و مشکلات مصرف دخانیات را بازگو می کند، بهتر نیست یک بار برای همیشه دور همه ی آن ها را خط بکشیم تا برسد روزی که واقعا هفته ای بدون دخانیات را جشن بگیریم.

گردآوری: مریم مرادیان نیری – سایت تبیان
 

سیگار

سیگار ،مضرات سیگار،مضرات سیگار برگ،مضرات سیگار سناتور شرابی،مضرات سیگار الکترونیکی،مضرات سیگار کشیدن،مضرات سیگار و قلیان،مضرات سیگار برای اطرافیان،مضرات سیگار برای خانمها،مضرات سیگار کنت پاور،مضرات سیگار اسی بلک،مضرات سیگار برگ،عوارض سیگار برگ،عوارض سیگار برگ،عوارض سیگار سناتور شرابی،ضرر سیگار سناتور شرابی،ضرر های سیگار سناتور شرابی،مضرات مصرف سیگار الکترونیکی

سیگار

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سیگار و مضراتش صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان را جلب کند.سیگارها، برگِ بریده یا خردکردهٔ توتون که معمولاً در کاغذ نازک پیچیده شده‌است و برای «کشیدن دود» آن به کار می‌رود. به تنها یک نخ سیگار به انگلیسی سیگارت(به انگلیسی: cigarette) می‌گویند.و در انگلیسی به آنچه در فارسی سیگار برگ می‌گوییم، سیگار(به انگلیسی: cigar) اطلاق می‌شود. طرز استفادهٔ آن این‌طور است که یک طرف آن را آتش می‌زنند، و از طرف دیگر (که معمولاً فیلتر یا مُشتوک دارد) دود را به درون ریه‌ها می‌کشند (پُک زدن). نیکوتین موجود در دود تنباکو سبب بروز حالت سرخوشی کوتاه‌مدت می‌شود. سیگارها را با پیچیدن تنباکو در کاغذ سیگار که کاغذ نازکی است درست می‌کنند، و یا، در بیشتر موارد، سیگارهای آماده دارای نام تجاری ساخت کارخانه‌های تولید سیگارت را خریداری می‌کنند. 

تاریخچه سیگار

در سال ۱۹۰۲، جیمز بیوکنن دوک شرکت دخانیات بریتانیا-آمریکا را بنیاد نهاد که در آن‌سوی اقیانوس، رقیب معتبری به نام دخانیات سلطنتی را داشت. در این زمان، که یک دهه تا تولید خودروهای فورد مدل «تی» باقی‌مانده‌بود، دوک برای نخستین بار محصولی تولید کرده‌بود که در سطح دنیا توزیع می‌شد و جهانی‌سازی سیگارت توسط وی بنیان‌گذاری شد.

مضرات سیگار برای مو ها

با تضعیف سیستم ایمنی افراد سیگاری در اثر مصرف مواد دخانی، بدن این افراد مستعد ابتلا به انواع بیماریها از جمله «لوپوس اریتماتوز» می‌شود که این بیماری می‌تواند عامل از دست دادن موها، ایجاد زخم‌ در دهان، جوش‌های پوست روی صورت، سر و دست‌ها شود.

سیگار

سیگار بعد از غذا

شما بعد از صرف غذا یک نخ سیگارت روشن می‌کنید. حس چشایی و بویایی شما به علت مصرف سیگارها ضعیف شده پس درک درستی از طعم واقعی سیگارها ندارید اما احساس می‌کنید این سیگارها برایتان لذت بخش است و به آن اعتراف می‌کنید.در صورتی که احساس لذت به این دلیل است که بدن به صورت طبیعی بعد از سیر شدن در وضعیت لذت بخشی قرار گرفته است. اما فرد سیگاری فکر می‌کند این سیگارت است که باعث ایجاد لذت و سرخوشی در او شده است. در صورتی که به هیچ وجه اینچنین نیست. اتفاقا سیگارت بعد از غذا صدمات جبران ناپذیری به سیستم گوارش شما وارد می‌زند.

رابطه سیگار و آب مروارید

افراد سیگاری ‌۴٠ درصد بیش از افراد دیگر در معرض ابتلا به آب مروارید، کدر شدن عدسی چشم و ممانعت از عبور نور و در نهایت نابینایی هستند.

سیگار چه اثری بر سلامتی دارد

نیکوتین ماده شیمیایی روان‌گردان (psychoactive) اصلی موجود در سیگار، اعتیاد آور است. مصرف نیکوتین بزرگترین عامل منفرد قابل پیشگیری مرگ و میر در سطح جهان است. نیکوتین به وسیله سیگار کشیدن به درون ریه‌ها وارد می‌شود و در عرض مدت ۷ ثانیه به مغز می‌رسد. سیگارت کشیدن بیشتر از همه منجر به بیماریهای قلبی، کبدی و ریوی است. مصرف سیگارت ریسک فاکتور اصلی برای بیماری‌هایی همچون سکته قلبی، سکته مغزی، بیماریهای مزمن انسدادی ریه، شامل آمفیزم و برونشیت مزمن وسرطان (به خصوص سرطان ریه، سرطان حنجره و سرطان پانکراس) است، همچنین سیگارکشیدن می‌تواند منجر به بیماریهای عروق محیطی و پرفشاری خون شود. شروع زود هنگام سیگار کشیدن در طول زندگی و کشیدن سیگار با درجه قطران بالاتر ریسک بروز این بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. سازمان بهداشت جهانی تخمین زده که مصرف سیگار منجر به ۵٫۴ میلیون مرگ در سال ۲۰۰۴ شده‌است. و ۱۰۰ میلیون مرگ در طی دوران مصرفش در قرن بیستم. که این میزان خیلی بیشتر از مجموع تلفات ایدز، سل، تصادفات رانندگی و خودکشی‌ها است. سالانه ۱۵ هزار سیگاری در استرالیا جان خود را از دست می‌دهند و این مسئله مبلغی بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار استرالیا (معادل ۱۹ میلیارد پوند) برای دولت هزینه دربردارد. پژوهش‌های بسیاری در دنیا انجام شده که بر مضر بودن مصرف سیگارت دلالت می‌کنند. با این وجود، شرکت‌های تولید سیگارت این پژوهش‌ها را بی‌اساس و اثبات نشده می‌خوانند و به تبلیغ گسترده سیگارت در کشورهای مختلف جهان ادامه می‌دهند. در بیشتر کشورهای جهان، به جز مناطق آزاد، از سیگارت مالیات سنگینی دریافت می‌شود (تا چند برابر قیمت اولیه) و سعی می‌شود این پول خرج بهبود سلامت مردم آن کشور شود. پژوهش‌های زیادی نیز سیگارت را از عوامل اصلی سرطان می‌دانند. به‌عنوان مثال در مطالعات گسترده مشخص شده که علت اصلی سرطان ریه سیگارت است. سیگارت کشیدن موجب فرسایش مغز می‌شود و به عبارت دیگر بر حافظه، یادگیری و منطق افراد تأثیر منفی می‌گذارد و سبب کاهش قابلیت‌های شناختی می‌شود. از سوی دیگر پژوهش‌ها نشان می‌دهند که احتمال سیگارت کشیدن در افرادی که در حال تجربه اولین دوره بیماری‌های روانی هستند سه برابر بیشتر از افراد سالم است؛ این موضوع نشان می‌دهد که سیگارت احتمالاً در ابتلا به اختلالات روانی نیز نقش دارد.

مضرات سیگار های معمولی

چیزی که ما به عنوان سیگارت می شناسیم بر اساس اسناد سازمان بهداشت جهانی «سیستم تحویل نیکوتین» نامیده می شود. وقتی اسم مونوکسید کربن، استون، آرسنیک، متان و پلونیوم را با هم می شنوید فکر می کنید که در کلاس شیمی نشسته اید. اما اینجا کلاس شیمی نیست و این ها تنها تعداد کمی از ترکیبات دود سیگارهای معمولی است. بر اساس مطالعات محققان در دود سیگارهای معمولی بیش از 7٫257 ترکیب شیمایی از گروه های مختلف وجود دارد. برای مثال دود تنباکو حاوی مقدار زیادی مونوکسید کربن است که در صورت ورود به بدن از طریق استنشاق پیوند بسیار محکمی را با گلبول های قرمز خون ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل است که افراد سیگاری معمولاً هنگام سیگارت کشیدن دچارتنگی نفس و تلاش برای بدست آوردن مقدار بیشتری اکسیژن انجام می دهند زیرا سطح اکسیژن در خونشان به شدت پایین می آید. برای کسانی که به طور مرتب سیگارت می کشند فعالیت های فیزیکی بسیار دشوار است. علاوه بر این باید همیشه به یاد داشته باشید که: دو بسته سیگارت حاوی مقادیر کشنده ای نیکوتین است. این بدان معناست که اگر کسی این مقدار سیگارت را پشت سر هم دود کند خیلی زود به آمبولانس و اورژانس نیازمند خواهد شد. مصرف هر بسته سیگارت در روز معادل 500 بار قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس برای هر سال است. بعد از استنشاق دود سیگارت، نیکوتین در کمتر از 7 ثانیه به مغز رسیده و باعث گرفتگی رگ های خونی خواهد شد و بدین ترتیب بافت های مغزی اکسیژن کافی مورد نیاز خود را دریافت نخواهند کرد.

ضرر سیگار

مضرات سیگار های سبک

سیگارهای به اصطلاح «سبک» را سیگارهایی کم ضرر می دانند اما این موضوع به هیچ عنوان درست نیست. درست است که این سیگارها حاوی مقادیر کمتری نیکوتین و رزین در مقایسه با سیگارهای معمولی هستند اما مقدار این دو ماده شیمیایی معیار اصلی برای تعیین میزان مضر بودن یک سیگارت نیست. عوامل مهم تری در مضر بودن سیگارت موثرند که متاسفانه روی پاکت های سیگارت هیچ اسمی از آن ها دیده نمی شود. در سیگارهای «سبک» غلظت ترکیباتی خاص موسوم به نیتروسامین ها بسیار بالاست که به شدت سرطان زا هستند. در واقع این ترکیب نه در قطران سیگارت بلکه در خود تنباکو یافت می شود. در واقع کمپانی های تولید کننده سیگارت تنها گروهی از این مواد سرطان زا را حذف می کنند و در واقع بخش بزرگتری از این مواد به حال خود رها شده و صحبتی از آن ها به میان نمی آید. علاوه بر این، بدن یک فرد سیگاری به مقدار معینی نیکوتین در روز نیاز دارد و اگر شخص سیگاری بکشد که نسبت به سیگارهای قبلی و همیشگی مقدار نیکوتین کمتری داشته باشد عطش فرد برای دریافت مقدار کافی نیکوتین با کشیدن سیگارهای سبک اقناع نشده و مجبور است سیگارهای بیشتری بکشد تا به میزان قبلی نیکوتینی که دریافت می کرد دست یابد. به عبارت دیگر روی آوردن به سیگارهای سبک باعث بالا رفتن تعداد سیگارهای دود شده و افزایش هزینه خواهد شد در حالی که روی هم رفته مواد مضر بیشتری نسبت به سیگارهای معمولی را وارد بدن خواهند کرد.

مضرات سیگار برگ

از نکات مفید سیگارهای برگ این است که نمی توان آن ها را در خیابان دود کرده و استفاده از آن ها نشان می دهد که فرد از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار است. بله درست است که میزان مصرف سیگارهای برگ در مقایسه با دیگر انواع سیگارها بسیار کمتر است اما هر نخ سیگارت برگ حاوی مقادیر یکسانی از تنباکو و در نتیجه مقادیر مساوی ترکیبات مضر در مقایسه با یک پاکت سیگارهای معمولی است. به عبارت دیگر کشیدن یک سیگارت برگ معادل کشیدن یک پاکت سیگارت معمولی خواهد بود. بنابراین تنها تفاوت بین سیگارهای برگ و سیگارهای معمولی این است که بین مقدار بیشتری از سم تنها با یک بار مصرف و یا مقدار کمتری سم اما با مصرف مداوم یکی را انتخاب کنید. مطالعات متعدد ثابت کرده که کشیدن سیگارهای برگ به طور گسترده باعث جهش در دی ان ای فرد شده و در واقع میزان جهش ژنتیک در نتیجه استعمال سیگارهای برگ 2٫42 برابر سیگارهای معمولی است.

مضرات سیگارهای دست پیچ

سیگارهای دست تفاوت چندانی با سیگارهای معمولی ندارند. این که خودتان محتویات سیگارتان را تهیه کرده و خودتان آن را دست پیچ کنید تاثیر زیادی در میزان مضر بودن آن نخواهد داشت. مقدار مواد خطرناکی مانند نیکوتین، مونوکسید کربن و آمونیاک در سیگارهای دست پیچ هیچ تفاوتی با سیگارهای معمولی کارخانه ای ندارد. حتی بر اساس تحقیقات محققان دانشگاه اوتاگو در نیوزیلند، سیگارهای دست پیچ می توانند مضرتر از سیگارهای معمولی باشند. بررسی های ترکیباتی نشان داده که سیگارهای معمولی حاوی نیم درصد از مواد افزودنی مضر خاصی هستند که مقدار آن در سیگارهای دست پیچ تا 18 درصد نیز افزایش می یابد.

مضرات پیپ

کسانی که پیپ می کشند معمولاً دود ناشی از سوختن تنباکوی درون پیپ را عمیقاً استنشاق نمی کنند. در واقع دود تنها وارد دهان شده و پس از مزه کردن بوی آن، دود بدون این که وارد ریه ها شود بیرون داده می شود. با این وجود باز هم نیکوتین که عامل اعتیاد انسان به سیگارها و دیگر دود کردنی هاست توسط بدن جذب می شود اما در مقادیری کمتر نسبت به سیگارها. معمولاً تنباکوهایی که برای پیپ استفاده می شود از تنباکوی سیگارهای معمولی مرغوب تر است. همچنین هنگام کشیدن پیپ دیگر خبری از کاغذ سیگارها و چسب نیست که سوختن آن ها ترکیبی مرگبار را به وجود می آورد. با این وجود عامل اصلی که بدن را مسموم می کند در سیگارت معمولی و پیپ یکسان است. تمامی انواع تنباکو حاوی مواد سرطان زا هستند و همیشه مهمترین عامل مضر در انواع دود کردنی ها، دودی است که در اثر سوختن تنباکو ایجاد شده و وارد بدن می شود.

مضرات سیگارهای الکترونیکی

هدف اصلی از ساخت سیگارهای الکترونیکی این است که فرد سیگاری این عادت ناخوشایند خود را با سختی کمتری کنار بگذارد و در واقع با جایگزینی یک دستگار بخار خوشبو از دست دود تلخ و بدبوی سیگارها راحت شود. کسانی که به شدت سیگارت می کشند از یک مایع حاوی نیکوتین استفاده کرده و رفته رفته دُز آن را بالا خواهند برد. در این میان، آزمایش خون و ادرار کسانی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کنند نشان داده که در خون این افراد نیز مقادیر قابل توجهی مواد سرطان زا و پلیمرهای سمی وجود دارد که از سیگارهای الکترونیکی نشأت می گیرند. این سیگارها نیز حاوی نیکوتین بوده که ماده ای اعتیادآور و بسیاری سمی است.

 

مواد شیمیایی خطرناک موجود در سیگار:

سیگار حاوی ۴۰۰۰ ماده شیمیایی میباشد. تنباکو حاوی بیش از ۶۰ ماده سرطانزا و بیش از ۷۰۰ ماده افزودنی (نگهدارنده ها، طعم دهنده ها) است.

چند ترکیب سرطانزا در سیگار:

۱-بنزوپیرین(benzopyrene): این ماده در پی احتراق ناقص مواد ارگانیک تولید میشود. بسیار جهش زا و سرطانزا میباشد.

۲-نیتروزامین(nitrosamine): از واکنش نیکوتین و سایر ترکیبات با نیتریت تنباکو تولید میشود. این ماده نیز سرطانزا است.

فهرستی از مواد سمی موجود در تنباکو و دود سیگار:

۱-استون(acetone): مایع فرار و معطری است که به عنوان حلال به کار میرود (مثلا درلاک پاک کن های ناخن). استون به پوست، دهان، کلیه ها، کبد و اعصاب آسیب رسانده و باعث نواقص مادرزادی میشود.

۲-آلومینیوم(aluminium): باعث درماتیت تماسی (التهاب پوست) و آلزایمر میشود.

۳- آمونیاک(ammonia):در تماس با آلوئول های ششها یک ماده بسیار خورنده است.

۴-آرسنیک(arsenic): یک ماده بسیار سمی است که در حشره کش ها و آفت کش ها استفاده میشود. باعث مسمومیت و آسیب به ارگانهای بدن گردیده و میتواند سرطانزا نیز باشد. این ماده در مرگ موش موجود است.

۵-بنزن(benzene): یک ترکیب آروماتیک است که از ذغال سنگ و نفت خام بدست می آید و به عنوان حلال مصرف میشود. سرطانزا بوده و میتواند باعث خواب آلودگی، افزایش ضربان قلب، گیجی، سردرد، سرگیجه، افزایش فشار خون، لرز، استفراغ، بیهوشی و مرگ میشود.

۶- کادمیوم(cadmium): این ماده در ساخت باطری ها کاربرد داشته و باعث ایجاد مشکلات مجاری تنفسی و کلیه ها، آسیب به کبد، پوکی و نرمی استخوان میشود. میتواند سرطانزا نیزباشد.

۷-کافئین(caffeine): باعث افزایش انرژی و بی قراری میشود. (به مقاله مضرات کافئین رجوع کنید)

۸-منواکسید کربن(co): گاز بی بو و بی رنگی است که بسیار کشنده و سمی میباشد. باعث سرگیجه، سردرد، بیهوشی، نارسایی تنفسی و مرگ میشود. منواکسید کربن اکسیژن رسانی به عضلات، مغز و نسوج بدن را کاهش داده و سبب میگردد قلب و بدن سخت تر کار کنند.

منبع در سایت

 

سایر عوارض و مضرات سیگار

  • یائسگی زودهنگام: زنان سیگاری زودتر از زنان غیرسیگاری یائسه می‌شوند. ضمن اینکه سیگار کشیدن باعث افزایش گرگرفتگی هم خواهد شد.
  • اضطراب و تندمزاجی: دور ماندن از نیکوتین باعث کج‌خلقی و اضطراب هم می‌شود.
  • بو گرفتن موها و بدن: بوی سیگار بسیار قوی است و روی مو و بدن باقی می‌ماند.
  • زردی دندان‌: کشیدن سیگار در بلندمدت باعث زرد شدن دندان‌ها می‌شود و خطر التهاب و عفونت منجر به از دست دادن دندان و استخوان هم خواهد بود. علاوه‌بر دندان‌ها، ناخن‌ها و انگشتان افراد سیگاری هم زرد می‌شود.
  • برونشیت: سیگاری‌ها و کسانی که در معرض دود آن هستند بیشتر به برونشیت مبتلا می‌شوند و به‌ویژه در کودکان، سایر مشکلات تنفسی مانند: سینه پهلو و بیماری سِل هم به وجود می‌آید.
  • سرفه‌ متداوم:‌ سیگاری‌ها به دلیل آسیب‌دیدگی راه‌های هوایی در دستگاه تنفسی‌شان، زیاد سرفه می‌کنند.
  • افزایش کلسترول: تنباکو، کلسترول خوب (HDL) را کاهش و کلسترول بد (LDL) را افزایش می‌دهد. ضمن اینکه کلسترول کلی و تری‌گلیسیرید (چربی‌ها بدن) را هم زیاد می‌کند.
  • سیستم ایمنی: سیگار سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند و احتمال عفونت مثلا در مجاری تنفسی را افزایش می‌دهد.
  • نازایی: هم مردان و هم زنانی که سیگار می‌کشند در معرض ناباروری دائم یا موقتی هستند.
  • مشکل نعوظ: نعوظ به مقدار زیادی جریان خون نیاز دارد. اما نیکوتین، رگ‌ها را محدود می‌سازد و مشکلاتی در این زمینه به وجود می‌آورد.
  • مشکلات دیابتی: سیگار کشیدن باعث افزایش مقاومت انسولینی است و به همین خاطر باعث احتمال ایجاد دو نوع دیابت در فرد می‌شود.
  • لخته شدن خون: سیگار کشیدن، لختگی خون در نقاط مختلف بدن را زیادتر می‌کند و در نتیجه احتمال سکته‌ی قلبی، مغزی و لخته شدن خون در شُش (آمبولی ریه) بالاتر می‌رود.
  • مشکلات بینایی: یکی دیگر از مضرات سیگار، ایجاد مشکلاتی نظیر: دژنراسیون وابسته‌به‌سن ماکولا،آب مروارید و آب سیاه است.
  • کاهش حس بویایی و چشایی: سیگار کشیدن زیاد، این دو حس را در بدن از بین می‌برد و اشتها را هم کم می‌کند.
  • سرطان ریه: سیگار به شکل محسوسی باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه در زنان و مردان است و در میان سرطان‌ها هم این مورد بیش از سایرین، قربانی می‌گیرد.
  •  

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی