به آینده امیدوار باشید

لا تقنطوا من رحمه الله- ز گهواره تا گور دانش بجوی

به آینده امیدوار باشید

لا تقنطوا من رحمه الله- ز گهواره تا گور دانش بجوی

به آینده امیدوار باشید

وبلاگی درباره ی همه چیز ،عمومی- اجتماعی- جامعه- اخبار و...

روز مهندسی

جمعه, ۲۸ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۱۵ ق.ظ

روز مهندسی بر تمامی مهندسان ایران زمین بویژه مهندسان شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و شرکتهای عمران و مسکن سازان استانها مبارک باد

, 05 اسفند  17:11

فرستادن به ایمیل چاپ

 

در اولین سال از دهه چهارم انقلاب اسلامی دهه پیشرفت و عدالت و وهمزمان با فرارسیدن روز  پنجم اسفند ماه ، بزرگ داشت تولد  خواجه نصیر الدین طوسی اندیشمند بزرگ ایرانی ، جامعه مهندسان کشور روز مهندسی را گرامی می دارند .

روز مهندسی ، روز پاسداشت خودباوری، خلاقیت، ابتکار، نوآوری و ابداع در عرصه اندیشه و عمل و روز گرامیداشت پیشگامان در بخش و سازندگی و بسترسازی کشور است. روز تقدیر از مهندسانی است که در پرتو انقلاب اسلامی، دانش، مهارت و توان فنی آنان جزو بهترین های دنیا بوده و در پروژه های مهم جهان عهده دار مسوولیت های گران پایه ای هستند.

سعید فرجیان زاده رییس سازمان بسیج مهندسین در گفتگو با خبر گزاری ایسکا نیوز ،در خصوص خواجه نصیرالدین  می گوید:  ایشان مهندسی سیاستمدار، نویسنده ای مبتکر، حکیمی منجم، ریاضیدانی اهل معرفت و فیلسوفی بی نظیر در عصر خود بود. در قرن هفتم هجری قمری وی رصدخانه مراغه را بر فراز تپه ای در شمال غربی شهر بنا کرد. محکمترین سازه و زیباترین معماری را در احداث این بنای تاریخی و بی نظیر مهندسی کرد.
این دانشمند نمونه با اختراعات ویژه و با به کارگیری ابزارهای مهندسی توانست طول و عرض شهرها، جهت گیری و اندازه گیری شیب و فرازها و تعیین افق درجات مختلف را به طور دقیق محاسبه کند و احداث کتابخانه بزرگ مراغه با 400 هزار جلد کتاب و مدرسه علمیه برای طلاب و تدوین 130 مقاله و رساله در علوم ریاضی، هیات منطق، نجوم و علوم طبیعی از آثار برجسته مهندس بی نظیر ایرانی است.
وی اضافه می نماید ، تاریخ پر افتخار ایران اسلامی مشحون از دانشمندان و مهندسان فرهیخته ای است که پایه گذار تمدن بزرگ اسلامی ایران این مرز و بوم بوده اند.
روز مهندس ،روز گرامیداشت یاد و خاطره هزار و 200 مهندس شهید در دفاع مقدس و روز یادآوری افتخارات بزرگ مهندسان در تاریخ ایران زمین به شمار می آید ،روز سپاس از مجاهدت ها و فداکاری های مهندسانی است که در هشت سال دفاع مقدس در خطوط مقدم جبهه و در زیر انبوه آتش دشمن، سنگرها، راه ها، پل ها، بیمارستان ها و ... احداث کردند و اندیشه و فکر مهندسی را به یاری فرماندهی جنگ آوردند و سهم بزرگ خود را در پیروزی و عزت ملت تقدیم داشتند.

مهندسی
شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری به عنوان نهاد تخصصی دولتی درراستای  مدیریت فرایند بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده وسکونتگاههای غیر رسمی  ناکارآمد با گذشت بیش از 10 سال از شروع رسمی فعالیت خود رویکرد نوینی را برای تحقق کیفی و کمی برنامه های بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده با آغاز فعالیت دولت دهم در پیش گرفته است. این  شرکت با بهره بردن از مهندسان پر توان ، تلاشگر و دلسوز کوشیده است بر پایه تجارب گذشته و درس های آموخته شده از اجرای سیاستها و فرایند عملیاتی در داخل و سایر کشورها بستری مناسب جهت  حضور مالکان- ساکنان بافتهای فرسوده وسکونتگاههای غیر رسمی  و سرمایه گزاران فراهم بیاورد  . از سو دیگر توانمندسازی ساکنان از طریق ارائه بسته های تشویقی ، حمایتی- وام ها- فعالیت ها غیره ، بمنظور  ایجاد تحرک توسعه در بافت های فرسوده و سکونتگاهای غیر رسمی  برنامه ریزی و با محوریت مدیریت شهری عملیاتی از جمله کارهای  این شرکت به شمار می اید.  به راستی که خدمت به اقشار محروم و ضعیف جامعه در مناطق بافتهای فرسوده وسکونتگاههای غیر رسمی ، در کنار وظایف شغلی  مهندسان آبادگرو ساعی  شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران و شرکتهای عمران ومسکن سازان استانها نوعی عبادت محسوب می شود .

در قدیم مهندس به شخصی اطلاق می شده  که به علم هندسه آگاهی می داشت. روزپنجم اسفند در تقویم‌ها روز بزرگداشت دانشمند بزرگ ایرانی "خواجه نصرالدین طوسی " و "روز مهندسی" اعلام شده است. هفتصد و پنجاه و چهارسال از درگذشت دانشمند بزرگ ایرانی خواجه نصرالدین طوسی می‌گذرد اما هنوز هم دستاوردهای علمی و آراء این دانشمند ایرانی محل رجوع است. خواجه نصرالدین طوسی از بزرگترین فلاسفه و ریاضی‌دانان و دانشمندان ایرانی است که پس از بزرگانی مانند "فارابی"، "ابوریحان بیرونی"، "ابوعلی سینا" و "رازی " ظهور کرد و اگر امروز روز بزرگداشت اورا روز مهندسی گرفته‌اند.

با مروری بردستاوردهای این دانشمند نامی درمی یابیم که این انتخاب، گزینه‌ای بجابوده است. پرورش وی در زمانی صورت گرفت که دشواری‌های زیادی گریبانگیر ایران بود از طرفی مواجه با حملات خانمانسوز مغول و از سوی دیگر مواجه با تسلط متصعبانی بود که با ظهور دانشمندانی مانند او مخالف بودند.
خواجه گذشته از مقامات علمی در زندگی خود خدمات بزرگی به تمدن ایرانی کرد؛ توانست کتب، نسخ و آثار علمی را از خطر نابودی نجات دهد و برپایه برخی منابع بالغ بر چهارصد هزار جلد کتاب در مراغه جمع آوری کرد و کتابخانه‌ای عظیم در این شهر تاسیس نمود. در این کتابخانه انواع کتب ریاضی، فلسفی، نجومی و طبی و ادبی موجود بود. علاوه بر این خدمت گرانبها، خواجه دو خدمت بزرگ دیگر نیز به علم و ادب کرد: نخست، نجات تعداد زیادی از علما هنگامی‌که به دست دژخیمان مغول می‌افتادند و گردآوردن بسیاری از دانشمندان در مراغه و گماشتن آنان به کارهای علمی و راه اندازی زیج‌ایلخانی به یاری آنها. خدمت بزرگ دیگر خواجه آن است که به بهانه تشکیل رصدخانه؛ حوزه‌یی درسی در مراغه ترتیب داد که در آنجا شاگردان نامداری تربیت نمود؛ یکی از آنان "قطب‌الدین شیرازی " است که در علم نجوم، طب، فلسفه و ریاضی تبحر داشت. زندگی خواجه به حقیقت می‌تواند درسی برای همگان باشد. او با وجود گرفتاری‌های متعدد هرگز از مطالعه و تدریس دست بر نداشت و به حقیقت دلباخته علم و تحقیق بود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۹/۲۸
فاصله گلناری

مهندسی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی