به آینده امیدوار باشید

لا تقنطوا من رحمه الله- ز گهواره تا گور دانش بجوی

به آینده امیدوار باشید

لا تقنطوا من رحمه الله- ز گهواره تا گور دانش بجوی

به آینده امیدوار باشید

وبلاگی درباره ی همه چیز ،عمومی- اجتماعی- جامعه- اخبار و...

روز صنعت چاپ

دوشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۹، ۰۹:۴۵ ق.ظ
با فناوری‌های روز صنعت چاپ فاصله داریم/ جزئیات طرح پرینت پروموشن
سرپرست دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: متاسفانه در چند سال اخیر، پیشرفت‌هایی در کشورهای صاحب فن حاصل شده که ما هم در استفاده از ماشین‌آلات و هم دانش فنی با این پیشرفت‌ها فاصله زیادی داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری دوره آموزشی print promotion صبح امروز چهارشنبه 26 مرداد با حضور یوسف افراش،سرپرست دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیامک دری مدیر این پروژه و خبرنگاران در دفتر امور چاپ وزارت ارشاد برگزار شد.

افراش در این نشست گفت: یکی از دغدغه‌هایی که مدیران قبلی دفتر امور چاپ داشتند، توجه به موضوع آموزش بود. هر روز شاهدیم که تکنولوژی‌های جدیدی در صنعت چاپ ظهور می‌کند و با توجه به اینکه این صنعت در کشور ما بومی نیست، فعلا در این زمینه به خارج وابسته هستیم و باید دانش فنی صنعت چاپ را کسب کنیم. متاسفانه در چند سال اخیر، پیشرفت‌هایی در کشورهای صاحب فن حاصل شده که ما هم در استفاده از ماشین‌آلات و هم دانش فنی، با این پیشرفت‌ها فاصله زیادی داریم.

وی افزود: از طرفی با توجه به سند چشم‌انداز کشور باید طی سال‌های آینده، در زمینه صنعت چاپ حداقل در منطقه، حرف اول را بزنیم. با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد باید در نوسازی صنعت چاپ، انتقال و بومی‌سازی‌اش به داخل کشور، جدی باشیم. در حال حاضر مساله آموزش، بیشتر تبدیل به یک دغدغه ملی شده است. حتی چاپخانه‌دارهایی که با سرمایه شخصی، ماشین‌آلات جدید خریده و وارد کرده‌اند، متوجه شده‌اند که نمی‌توانند بهره‌برداری لازم را از این لوازم و ادوات داشته باشند.

سرپرست دفتر امور چاپ وزارت ارشاد ادامه داد: از طرفی، تشکل‌های صنفی مانند اتحادیه چاپخانه‌داران میل و رغبت خاصی به آموزش و تشکیل مراکز آموزشی جدید، نشان می‌دهند. این بیان‌گر این موضوع است که اتفاقات خوبی در شرف وقوع است. دفتر چاپ وزارت ارشاد هم نگاهی جدی به مقوله آموزش دارد. سال قبل حدود 7 دوره آموزشی همزمان با جشنواره‌ها و مسابقه‌هایمان داشتیم که در حوزه‌های مختلف سعی کردیم از اساتید برای انتقال آموزه‌های جدید به اپراتورها و چاپخانه‌داران، استفاده کنیم.

افراش گفت: زمان برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی هم 3 دوره آموزشی برگزار شد. البته دوره‌های مذکور، برای بازه زمانی کوتاه مدت بودند تا فضاسازی لازم صورت بگیرد. از چند سال قبل هم مسئولان مرتبط، پیگیر برگزاری دوره آموزشی print promotion  بودند. به این معنی که یک گروه برای فراگیری تکنولوژی‌های روز، به آلمان اعزام شوند. انجام این طرح، کش و قوس‌هایی داشت ولی بالاخره به زودی شاهد برپایی این طرح خواهیم بود و قرار است از شنبه و یکشنبه هفته آتی، این طرح با اعزام گروه اساتید به آلمان آغاز شود. به دنبال این هستیم که امکان استمرار این دوره‌های آموزشی فراهم شود.

وی در ادامه گفت: به علاوه در صدد هستیم تا امکانی را به وجود آوریم تا فارغ‌التحصیلان رشته‌های صنعت چاپ، برای ادامه تحصیل به دانشگاه‌های آلمان اعزام شوند تا دوره‌های آکادمیک ببینند. در این زمینه قصد داریم اطلاعات مربوط را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم تا بتوانند به صورت انفرادی به ادامه تحصیل در رشته‌شان در خارج از کشور بپردازند. در ضمن، برای امسال به برنامه‌های گفته شده، بسنده نکردیم و برای نیمسال دوم سال، با اعتبار اندکی که توانستیم دریافت کنیم، یک سری آموزش‌های عمومی را هم برای دست‌اندرکاران صنعت چاپ در نظر گرفته‌ایم که این موضوع در حال پیگیری است.

سرپرست دفتر امور چاپ وزارت ارشاد گفت: در انجام این طرح‌ها، سعی کردیم برنامه‌ها فقط مختص به تهران نباشد. امسال حداقل در 3 استان دوره‌های آموزشی مختص اپراتورها و مدیر چاپخانه‌ها برگزار می‌کنیم. دغدغه دیگرمان، درباره فارغ‌التحصیلان دانشگاهی‌مان بود که از نظر تئوری خوب و از نظر عملی و تجربه ضعیف هستند. به این منظور مقدماتی را فراهم کردیم تا با هماهنگی اتحادیه چاپخانه‌داران، چند دوره عملی، کارگاهی برگزار شود. چند ماشین هم برای این کار خریداری شده و قرار است فراغ‌التحصیلان علاوه بر آشنایی با نحوه کار ماشین‌آلات، دوره‌ آموزشی ببینند.

افراش در پایان سخنانش با اشاره به نقش رسانه‌ها در پیشبرد اهداف صنعت چاپ گفت: رسانه‌ها، کمک بزرگی برای صنعت چاپ کشور هستند اما از طرفی اگر نقاط ضعف و موارد انتقاد را از موضوع اصلی بزرگ‌تر کنند، حالت خوشایندی ندارد. اما انعکاس و گزارش‌های واقع‌گرایانه که در آن انتقاد و مشکلات موجود مطرح می‌‌شود، مسئولان را به سمت رفع اشکالات سوق می‌دهد. یکی از مواردی که رسانه‌ها می‌توانند روی آن کار کنند، این است که هر چقدر در این زمینه کار و فعالیت کنیم، باز هم کافی نیست.

در ادامه این برنامه سیامک دری، مدیر پروژه آموزشی print promotion گفت: پرینت پروموشن از اردیبهشت امسال، لیست اساتیدی را که در سمینارهای پرینت پروموشن در ایران شرکت کرده بودند، به ما داد. قرار بر این شد تا از میان یک لیست 18 تایی، 15 نفر برای اعزام به آلمان و دیدن دوره آموزشی انتخاب شوند. عده‌ای که شرایط لازم را نداشتند از لیست خط خوردند. مدرس صنعت چاپ بودن، داشتن تحصیلات آکادمیک و تسلط به زبان انگلیسی از شرایط لازم برای واجدان حضور در این دوره آموزشی بود.

وی افزود:‌ عده‌ای از افراد لیست هم به دلیل مشاغلی که داشتند نمی‌توانستند در دوره شرکت کنند. بنابراین نام حدود 4 نفر دیگر از لیست خط خورد. با رجوع دوباره به لیست، افراد توانمند را به لیست نهایی افزودیم که در نهایت یک لیست 16 نفره حاصل شد. برای این افراد بلیت سفر تهیه شد اما متاسفانه 2 نفر از دوستان نتوانستند خود را به مصاحبه‌های مربوط به ویزا در سفارت آلمان برسانند که این مساله باعث شد، لیست نهایی با 14 نفر بسته شود.

دری در تشریح برنامه‌های گروه اعزامی به آلمان گفت: اعضای گروه روزهای 20 و 21 آگوست مصادف با 30 و 31 مرداد به آلمان می‌روند و روز 21 آگوست که همه اعضای گروه به آلمان رسیدند، یک ضیافت شام در شهر هایدلبرگ برگزار شده و روز 22 آگوست دیداری از شرکت IST خواهند داشت. روز 23 آکوست هم دیداری از شرکت بوهمان دارند. دوره اصلی در جنوب شرقی آلمان از 24 آگوست یعنی 3 شهریور تا 16 سپتامبر خواهد بود. آخرین روز این دوره هم در شرکت AZP ادامه برگزار خواهد شد.

صنعت چاپ

مدیر موسسه کسا کاوش ادامه داد: در این دوره 7 برنامه بازدید گنجانده شده است. آموزش اساتید گروه از موضوعات پیش از چاپ آغاز می‌شود و تا کورس کوتاهی بعد از چاپ ادامه خواهد داشت. علاوه بر مسائل تئوری، کارگاه‌های عملی برای افراد گروه برگزار می‌شود که در هفته‌های آخر دوره، تماما به صورت پروژه‌های عملی خواهد بود. دوستان یک امتحان ورودی برای محک زدن سطح مهارتشان در اول دوره دارند. و یک امتحان پایانی هم بعد از تمام شدن دوره بری ارزیابی مهارت‌های کسب شده در دوره برگزار خواهد شد.

وی گفت: گروه روز 18 سپتامبر به فرانکفورت بازمی‌گردد. سعی داریم چند بازدید دیگر هم بین 18 تا 21 سپتامبر که زمان بازگشت گروه به ایران است، محیا کنیم. این طرح با حمایت کامل وزارت ارشاد انجام می‌شود و 60 تا 65 درصد هزینه‌ها را وزارت ارشاد متحمل شده است و مابقی هزینه‌ها به عهده اساتید بوده است. در این برنامه همه افراد گروه از تهران نیستند و 4 نفر از اساتید گروه، از شهرستان مشهد هستند که در برنامه‌ها داریم بعد از بازگشت به ایران، در مشهد فعال خواهند شد. نتایج این برنامه که از 3 سال پیش برای آن در کش‌مکش هستیم، اواخر امسال مشخص خواهد شد.

دری در پایان درباره هزینه‌های این طرح گفت: هزینه کلی برای 15 نفر 60 هزار یورو شده است که هر نفر از متقاضیان حضور در برنامه، 3 میلیون تومان پرداخت کردند و باقی هزینه‌ها به عهده وزارت ارشاد بود.

راه اندازی موزه صنعت چاپ ایران 11 شهریور
جام جم آنلاین: موزه تاریخ صنعت چاپ ایران پس از سال‌ها انتظار 11 شهریور امسال همزمان با روز صنعت چاپ راه‌اندازی می‌شود.
 

به گزارش مهر، عده‌ای‌ معتقدند آغاز چاپ‌ در ایران‌ به عصر ایلخانیان‌ برمی‌گردد، ولی آنچه از اسناد برمی‌آید این است که نخستین‌ کتابی‌ که‌ در ایران‌ به چاپ‌ رسیده‌، «زبور داوود» یا «ساغموس»‌ است‌ که‌ در 1638 به‌ زبان‌ و خط‌ ارمنی‌ در 572 صفحه‌ در جلفای‌ اصفهان‌ و به‌ دست‌ کشیشان‌ ارمنی‌ به‌ چاپ‌ رسیده‌ است.

人们认为伊朗印刷的开始可以追溯到伊尔汗尼德时代,但从文件中可以看出,伊朗出版的第一本书是《大卫的诗篇》或《萨格穆斯》,它于 1638 年以亚美尼亚语和脚本 (به چینی)

اولین چاپخانه در ایران ‌حدود سال 1233 شمسی و در شهر تبریز تأسیس شد و‌ پس‌ از این اتفاق، میرزا زین‌العابدین‌ به‌ امر فتحعلی‌شاه‌ به‌ تهران‌ احضار و به‌ تأسیس‌ چاپخانه‌ و چاپ‌ کتاب‌ مأمور شد.

در سال 1816 میلادی هنرمند آذربایجانی میرزا زین‌العابدین تبریزی یکی از ماشین‌های چاپ را به کار گرفت و دومین مطبعه ایرانی را راه انداخت. این چاپخانه، سنگی و باز هم در تبریز تاسیس شد.

حدود 90 سال پس از تأسیس اولین چاپخانه در تبریز نوه حاج زین العابدین (کسی که اولین چاپخانه سنگی و سربی را در ایران و تبریز دایر کرد) به نام زین‌االعابدین مطبعه‌چی، یک ماشین چاپی از اروپا خریداری و از طریق مصر وارد بندر استانبول و از آنجا هم توسط 40 گاومیش به تبریز منتقل کرد.
 
او که خود را به حاجی حاج آقا علمیه معروف کرده بود، همراه با دستگاه‌های چاپ سنگی خود 8 تن از متخصصین صنعت چاپ را نیز از کشور آلمان برای نصب و آموزش این دستگاه‌ها به تبریز آورد.
 
از آن زمان تاکنون صنعت چاپ ایران تحولات مختلفی را پشت سر گذاشته و دستگاه‌های قدیمی کم کم از رده خارج شده و حالا دیگر دستگاه‌های چاپ دیجیتال هم به عرصه چاپ و نشر ایران وارد شده است.
 
از این رو مسئولان وزارت ارشاد و کتابخانه مجلس شورای اسلامی با همفکری یکدیگر در حال عملی کردن ایده تاسیس موزه چاپ هستند. این ایده از سال‌های پیش وجود داشته، اما آنچه مسئولان فعلی کتابخانه مجلس را برای عملی کردن آن تشویق کرد، تلاش‌های اسماعیل دمیرچی از کارگران قدیمی صنعت چاپ در ایران و نادر مطلّبی کاشانی از متخصصین این فن بوده است.

حسن صفیاری، سرپرست روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه مجلس نیز از قطعی شدن راه‌اندازی این موزه در سال جاری خبر داد و گفت: موزه تاریخ صنعت چاپ ایران 11 شهریور امسال همزمان با روز صنعت چاپ و طی مراسمی با حضور مسئولان و دست اندرکاران صنعت چاپ راه‌اندازی می‌شود.

وی گفت: در این موزه 5 دستگاه قدیمی چاپ که در فاصله سال‌های 1800 میلادی به بعد وارد ایران شده‌اند و جزو اولین دستگاه‌هایی بوده‌اند که مورد استفاده قرار گرفته‌‌اند، به همراه تعداد زیادی ابزارآلات، وسایل و دستگاه‌های قدیمی برای کارهای مختلف چاپخانه‌ای اعم از چاپ، صحافی، حروف‌چینی در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

به گزارش مهر، این مراسم به همت دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور مسئولان تراز اول کشوری، نمایندگان مجلس، وزیران کابینه دولت، دست‌اندرکاران و پیشکسوتان عرصه چاپ 15 شهریورماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

در این مراسم، یوسف افراش سرپرست دفتر امور چاپ وزارت ارشاد، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد یک سال گذشته این دفتر درباره اهداف، چشم‌اندازها و برنامه‌های پیش رو نیز سخنرانی خواهد کرد.

از دیگر برنامه‌های این جشن، تجلیل از تعدادی از پیشکسوتان عرصه چاپ و بسته‌بندی کشور است.

11 شهریور مصادف با روز صنعت چاپ است که در تقویم رسمی کشور نیز ثبت شده است، ولی امسال به دلیل تقارن احتمالی این روز با عید فطر، جشن روز ملی صنعت چاپ با 4 روز تاخیر سه‌شنبه 15 شهریور برگزار خواهد شد.

مراسم روز ملی صنعت چاپ به تعویق افتاد

جشن روز ملی صنعت چاپ به دلیل تقارن احتمالی با تعطیلات عید سعید فطر در روز سه‌شنبه 15 شهریور برگزار می‌شود. پیش از این قرار بود مراسم ویژه این روز 12 شهریور برگزار شود.

سرپرست دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: با توجه به هماهنگی‌های گسترده و وسیع دست‌اندرکاران صنعت چاپ، روز 15 شهریور بهترین زمان برای برپایی این جشن است.

یوسف افراش افزود: در این جشن، از پیشکسوتان صنعت چاپ کشور در سه حوزه لیتوگرافی، صحافی و چاپ تجلیل می‌شود.

وی با بیان اینکه ارایه گزارش عملکرد دفتر امور چاپ در زمره برنامه‌های این جشن است، گفت: ترسیم استراتژی آتی این دفتر و برنامه‌های پیش رو نیز در فهرست برنامه‌های این روز قرار دارد. 

افراش تصریح کرد: ششمین دوره جشن کارگران صنعت چاپ نیز روز پنج‌شنبه 10 شهریور در تالار وزارت کشور برگزار می‌شود. 

شهریور90

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۹/۲۴
فاصله گلناری

چاپ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی