به آینده امیدوار باشید

لا تقنطوا من رحمه الله- ز گهواره تا گور دانش بجوی

به آینده امیدوار باشید

لا تقنطوا من رحمه الله- ز گهواره تا گور دانش بجوی

به آینده امیدوار باشید

وبلاگی درباره ی همه چیز ،عمومی- اجتماعی- جامعه- اخبار و...

پرندگان

يكشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۱۹ ق.ظ
چرخ‌ریسک آبی پرنده‌ای از خانوادهٔ گنجشک‌سانان

پَرَنده یا مرغ[۳] به جانورانی که بدنی پوشیده از پر دارند و خونگرم می‌باشند گفته می‌شود. بیشتر پرندگان توانایی پرواز دارند.

در رده‌بندی جانوران، پرندگان از مهره‌داران به‌شمار می‌روند.

পাখিদের মেরুদণ্ডী প্রাণী হিসেবে বিবেচনা করা হয়।

پرندگان مهره‌دارانی هستند خون‌گرم با پوشش پر و تخم‌گذار، در این موجودات زائده‌های حرکتی قدامی به صورت بال تغییر شکل یافته و زائده‌های حرکتی خلفی برای راه رفتن، نشستن و یا شناکردن سازگاری یافته‌است. قلب پرندگان چهارحفره‌ای و خم آئورت به سمت راست است. استخوان‌های سر به هم جوش‌خورده و در استخوان پس‌سری تنها یک (مهره -مفصل) دارند. در این مهره‌داران ۹ کیسه هوایی متصل به شش‌ها وجود دارد، استخوان‌ها به جهت کاهش وزن مجوف شده‌اند، چشم‌ها بزرگ و حس بینایی قوی‌ترین حس آن‌هاست.

این گروه از موجودات از فرمانرو جانوران، شاخه طناب‌داران، زیرشاخه مهره‌داران، رده پرندگان مشتق شده و بعد از پستانداران از تکامل‌یافته‌ترین جانوران می‌باشند.

] پراکنش

پرندگان در همه نقاط دنیا به سر می‌برند. از کشت‌زارها و کوهستان‌ها و جنگل‌ها، تا صحراها و دشت‌ها و شهرها و در نزدیکی آب‌ها و حتی در قطب‌ها. پرندگان بسته به این که در کجا زندگی می‌کنند رنگ‌های گوناگونی دارند. پرهای برخی روشن و برخی دیگر تیره وکم‌رنگ است و این امر کمک به پنهان شدن آنها می‌نماید. پرندگان برای انسان ارزش‌های گوناگون دارند. از ارزش غذایی گرفته تا پزشکی و غیره. حتی عده‌ای پرندگان را به عنوان حیوان اهلی و برای تفریح نگه‌داری می‌کنند، مانند طوطی.

رده‌بندی پرندگان

برای شناسایی هرچه بهتر موجودات لازم است که آنها را در دسته‌هایی طبقه بندی نمود. بزرگ‌ترین مشکل رده بندی پرندگان یکسان بودن شکل ساختمانی آنها با یکدیگر است. به عبارت دیگر تحول و تغییراتی را که در حیوانات دیگر بخصوص در پستانداران (با وجودی که تعداد گونه‌های آنها نصف گونه‌های پرندگان است) می‌توان مشاهده کرد در پرندگان چندان قابل مشاهده نیست. از طرف دیگر مطالعات مربوط به آناتومی مقایسه یا در سطحی نسبتاً ابتدایی بوده تنها در سالهای اخیر قدمهای موثری در جهت شناخت علمی تر عادات و رفتار پرندگان برداشته شده‌است. و در همین راستا تغییرات فراوانی در نامگذاری و شیوه‌های رده بندی داده شده‌است.

برای رده بندی پرندگان از تغییرات ظاهری موجود در سیستمهای استخوانی و ماهیچه‌های آنها استفاده می‌شود. برخی از دانشمندان هم سعی دارند از روی میزان پروتئین موجود در تخم پرندگان یا از روی عادات و رفتاری که بین پرندگان مشترک است، روابطی برای رده بندی آنان پیدا کنند. کارشناسان رده‌بندی در مورد نحوه تکامل پرندگان در طول حیات آنها در کره زمین سازگاری آنها با

สภาพภูมิอากาศและภูมิประเทศที่แตกต่างกันตลอดจนเงื่อนไขที่ธรรมชาติส่งผลกระทบต่ออวัยวะต่างๆ ของนก (ترجمه به تایلندی)و آنهایی را که قابلیت سازگاری داشته‌اند بحث بسیاری کرده‌اند. در حال حاضر بهترین شیوه برای مشخص کردن جایگاه و رده بندی پرندگان تعیین تغییرات و وضعیت دی‌ان‌آ در پرنده علاوه بر چگونگی شکل ظاهر و ویژگیهای بوم‌شناختی آنهاست. بحث رده بندی پرندگان از موارد بسیار با اهمیت و قابل تعمق در مطالعه پرندگان است و در سالهای اخیر بر روی آن مطالعات فراوانی صورت گرفته‌است.

رده بندی موجودات براساس قراردادهای بین‌المللی به زبان لاتین است. برای مثال گنجشک خانگی به صورت زیر رده بندی می‌شود

کالبدشناسی ظاهری یک پرنده: ۱-منقار ۲-تارُک ۳-عنبیه ۴-مردمک ۵-روتنه ۶-پوشپرهای کوچک ۷-سرشانه ۸-پوشپرهای وسطی ۹-شاه‌پر ۱۰-پشت ۱۱-پرهای کناری ۱۲-دمگاه ۱۳-ران ۱۴-ساق‌مچ ۱۵-ساق ۱۶-پا ۱۷-درشت‌نی ۱۸-سطح شکمی ۱۹-پهلو ۲۰-سینه ۲۱-گلو (اگر برجسته باشد: طوق) ۲۲-آویزک
  مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل
 
نوشته شده توسط پرندگان ایران   

این حادثه روز یکشنبه در دیدار تیم های فوتبال اتلتیکو جونیور و پرِیرا کلمبیا رخ داد.کشته شدن جغد توسط یک فوتبالیست
زمانی که اتلتیکو جونیورز با اختلاف یک گل از رقیب خود پیش افتاده بود، ناگهان توپ در نزدیک نقطه پنالتی تیم پریرا با جغدی که نماد پیروزی اتلتیکو محسوب می شد، برخورد کرد و داور ناچار شد بازی را متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فیلم این مسابقه که بین دو تیم 'دیپورتیوو پریه را' و 'اتلتیکو جونیور' برگزار شد نشان می دهد، این جغد ابتدا به دلیل برخورد با توپ در نزدیکی محوطه جریمه زمین تیم پریه را به زمین افتاد و باعث شد که داور بازی را متوقف کند.
در همین حین و هنگامی که داور و بازیکنان در حال صحبت بودند که چه کاری باید انجام بدهند، مورنو از بازیکنان تیم پریه را، به دلیل عقب بودن 2 بر 1 تیمش، صبرش را از دست داد و جغد را با لگد به کنار زمین پرتاب کرد.

 
راسته گنجشگ - تیره سسک
نوشته شده توسط پرندگان ایران   

اندازه سسک جنبان 10 سانتی‌متر است، سسکی است بسیار کوچک ، با دم دراز تقریبا سیاهرنگ و در انتها گرد که انتهای شاهپرهای کناری آن سفید است . سسک جنبان
سطح پشتی قهوه‌ای کمرنگ و یکدست و تارک رگه‌رگه دارد .
سطح شکمی این پرنده تقریبا سفید است با رگه‌های ظریف روی گلو و قسمت بالایی سینه . دمش را اغلب رو به بالا می گیرد .
خط ابرویی مشخص و سفید نخودی و خط چشمی باریک و سیاه دارد.
پاهایش بلند و گوشتی و تیره رنگ است.
از لحاظ ظ

 
       
       
راسته گنجشگ - تیره سسک
نوشته شده توسط پرندگان ایران   

اندازه سسک سر دودی 12 سانتی‌متر است. شبیه سسک چشم سفید است اما کوچکتر و با دمی کوتاه تر است.سسک سردودی
سسکی پر سر و صدا است ولی معمولا خود را از انظار پنهان نگاه می دارد .
سطح پشتی قهوه‌ای مایل به خاکستری و دم گرد تقریبا سیاه با شاهپرهای کناری سفید و مشخص دارد .
پیشانی ، تارک و پوشپرهای گوش پرنده نر تقریبا سیاه و در پرنده ماده بیشتر قهوه‌ای است . این سیاهی تا حدود پس سر و جبه که به رنگ خاکستری مایل به قهوه ای است، امتداد دارد.
در بال های خاکستری تیره رگه های شنی رنگ دیده می شود و سر شانه ها سیاه است.
هر دو جنس سسک سردودی چشمانی به رنگ قرمز تیره با حلقه چشمی زرد دارند در پرنده ماده این رنگ صورتی است و پاها قرمز گوشتی است.
سطح شکمی آنها تقریبا سفید است که در پرنده نر مایل به صورتی می باشد ، و در پرنده ماده در سینه و پهلو‌ها اثری از رنگ نخودی دارد.

 

پرنده وفادار

پرندگان

 

سهره‌ها انواع و گونه‌های مختلفی دارند که در کشورهای مختلف دیده شده است. در ایران فقط گونه‌ی سهره معمولی وجود دارد که آن را سهره پیشانی قرمز نیز می‌نامند و با قناری نیز جفت زده می‌شود. سهره آوازخوان و سیسکین قرمز دو نوع دیگر هستند که در خارج از ایران زندگی می‌کنند. این پرنده معمولاً ۱۲ تا ۱۳٫۵ سانتی‌متر قد و ۲۱ تا ۲۵ سانتی‌متر طول بال دارد، وزن آنها بین ۱۴ تا ۲۰ گرم است. آواز آنها زیبا است اما قدرت آوازخوانی قناری را ندارند. این پرنده در طبیعت باتوجه به شرایط آب و هوایی کوچ می‌کند و محل زندگی خود را تغییر می‌دهد. بنابراین شما نیز باید درباره نگهداری از آنها بسیار آگاه و هوشیار باشید.

سهره

تشخیص نر و ماده سهره

پرنده سهره نر و سهره ماده شباهت زیادی به یکدیگر دارند با کمک نشانه‌های زیر می‌توان نر و ماده بودن آنها را تشخیص داد.

۱: از دیگر راه‌های تشخیص نر یا ماده بودن سهره سرخی دور چشم پرنده است که در سهره‌ی نر این سرخی تا انتهای چشمش کشیده شده ولی در سهره ماده این سرخی تا ما بین چشمش کشیده شده است.

 

مرغ بهشت با پر های عجیب

مرغ بهشت

اسفند89

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۹/۲۳
فاصله گلناری

پرندگان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی