به آینده امیدوار باشید

لا تقنطوا من رحمه الله- ز گهواره تا گور دانش بجوی

به آینده امیدوار باشید

لا تقنطوا من رحمه الله- ز گهواره تا گور دانش بجوی

به آینده امیدوار باشید

وبلاگی درباره ی همه چیز ،عمومی- اجتماعی- جامعه- اخبار و...

نخستین پرواز انسان به فضا

پنجشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۴۳ ب.ظ

یوری گاگارین

د.

یوری الکسی‌یویچ گاگارین
Юрий Алексеевич Гагарин
ملیت Flag of the Soviet Union.svg اتحاد جماهیر شوروی
وضعیت درگذشته
زادروز ۹ مارس ۱۹۳۴
(۱۸ اسفند ۱۳۱۲)
کلوشینو، روسیه
Flag of the Soviet Union.svg اتحاد جماهیر شوروی
مرگ ۲۷ مارس سال ۱۹۶۸
(۷ فروردین ۱۳۴۷)
روسیه
Flag of the Soviet Union.svg اتحاد جماهیر شوروی
°۳۹٫۰۲۶۵شرقی °۵۶٫۰۴۶۶۴شمالی
مشاغل دیگر خلبان آزمایشگر
درجه سرهنگ
طول پرواز فضایی یک ساعت و ۴۸ دقیقه
تاریخ گزینش ۷ مارس ۱۹۶۰
(۱۶ اسفند ۱۳۳۸)
ماموریت وستوک-۱
نشان ماموریت Vostok1patch.png
دستاورد نخستین فضانورد جهان

یوری الکسی‌یویچ گاگارین (به روسی: Юрий Алексеевич Гагарин)‏ کیهان‌نورد روسی و متولد ۹ مارس ۱۹۳۴ میلادی (۱۸ اسفند ۱۳۱۲)، نخستین فضانورد جهان است. یوری گاگارین در روز ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ میلادی (۲۳ فروردین ۱۳۴۰) توسط فضاپیمای وُستوک-۱ به فضا رفت و به مدت ۱۰۸ دقیقه مدار زمین را یک دور بطور کامل پیمود. عصر سفرهای فضایی انسان با این پرواز آغاز گشت.

یوری گاگارین پس از پرواز تاریخی خود به سمت ریاست مرکز آموزش فضانوردان در شهرک ستاره‌ها انتخاب شد. در همین حال و در کنار شغل حرفه‌ای خود، با بازدید و سخنرانی در شهرها و کشورهای گوناگون، نقش عمده‌ای در افزایش آگاهی عمومی در مورد سفرهای فضایی ایفا نمود. هشت سال پس از سفر فضایی‌اش، یوری گاگارین در یک سانحه هوایی کشته شد.

گاگارین به خاطر سفر فضایی تاریخی خود تبدیل به ستاره‌ای جهانی شد و نشان‌ها و عنوان‌های افتخار بی‌شماری از سراسر جهان دریافت کرد. شب ۱۲ آوریل هر سال به عنوان «شب یوری» گرامی داشته می‌شود و جشن‌ها و گردهمایی‌هایی در سراسر جهان به یاد نخستین فضانورد جهان برپا می‌گردد.

 

 

 

از  این ببعد روز 12  ماه  اوریل  در  سراسر  جهان بعنوان  روز  بین المللی پرواز  انسان به فضای  کیهانی برگزار خواهد  شد .  امروز  یعنی  در استانه  50 مین سالگرد  پرواز یوری  گاگارین فضانورد  روسیه ای ، این  موضوع در  اجلاس با شکوه مجمع عمومی  در  مقر سازمان  ملل  متحد  در  نیو یورک  اعلام خواهد  شد .  

تا بحال  روز 12  ماه  اوریل فقط در  روسیه بعنوان  روز   کیهان نوردی برگزار شده  است .   اما در  رابطه  با  50 مین سالگرد نخستین پرواز  انسان به فضای کیهانی  که رویدادهای با شکوهی در  سراسر  جهان به  همراه  دارد ،   روسیه  پیشنهاد  کرد که  این  جشن  در  سطح بین المللی  برگزار  شود ، و  این ابتکار با  پشتیبانی  سازمان ملل  متحد   روبرو  شده  است . بطوریکه  ویتالی  چورکین  نماینده دائمی  روسیه در  سازمان  ملل  متحد  اطلاع  داد ، بیش از 40 کشور  در  تهیه فطعنامه  مربوطه  شرکت  کردند .

ویتالی چورکین همچنین گفت  :  "من  روز  12  ماه اوریل سال  1961  را بخوبی  به  یاد  دارم .  به  نظر  من ،  بعد  از  روز  9  ماه  مه  سال 1945،  این  -  سعادت بار ترین  روز  در  تاریخ  کشور  ما  بود .  من  بیاد روحیه وجد  و شادمانی همگانی هستم  که  سپس به تمامی  جهان  گسارش یافته  و  در آن از  یوری گارارین فضنورد  ما   بعنوان قهرمان  پذیرائی میکردند . تدارکات برای  این جلسه  نشان دهنده آن  بوده  است  که  در جهان  همچنان  برای دستاوردهای مردم و  کشور  ما  بعنوان  پیشآهنگ در  پژوهش  و  تسخیر فضای کیهانی ارزش عالی  قائل هستند  ." ویتالی چورکین در  ادامه سخنان  خود گفت :  "حالا در  بسیاری از روزنامه ها و  هفته نامه های  جهان  گزارش های  مقصلی در باره پژوهش فضای کیهانی  منتشر  میشود و  در  این  گزارشها  قهرمانی  یوری  گاگارین  مورد  ارزیابی  شایسته  قرار  گرفته  و به  دیگر  دستاوردهای  کشور  ما  در  رشته کیهان نوردی هم  اشاره  میشود . ما در  واقع  میتوانیم  به چیزهای زیادی در  این  زمینه  افتخار  کنیم .  نخستین  زن  فضنورد ، نخستین  خروج انسان به  فضای باز کیهانی ،  نخستین پرواز  سفینه  حامل  سه فضانورد ،   نخستین  پرواز فضانورد  خارجی ، نخستین ایستگاه فضائی ،  نخستین توریست  فضائی ، تا  چه رسد  باینکه روسیه   محرک  همکاری وسیع بین المللی در زمینه تسخیر فضای  کیهانی  بوده  و فعلا هم  میباشد ، -  همه اینها -  از  جمله دستاوردهای کشور  ما ست .  بدین  ترتیب ، این  -  یک  جشن  بسیار  روشن  و  متحد  کننده ای  است که از این  ببعد  در  سطح سازمان ملل متحد  برگزار خواهد  شد . "

بعد از یوری  گاگارین ، حدود 50 مرد  و زن از بیش  از 30 کشور  جهان  به  فضای کیهانی  پرواز کردند .  در  نتیجه ،   دستاوردهای  بزرگ  فنی  و  علمی  نصیب بشریت  شده ، ولی همانا گاگارین پرواز  اول را انجام داده و راه تسخیر  فضای کیهانی  را  بروی بشریت  هموار  کرده  است . این رویداد در  تاریخ تمدن جهانی  ثبت  شده  و  بدین علت ،  بسیاری از  کشورها  تلاش  میکنند  پرتاب سفینه های  فضائی  خود را در  روز  12  ماه  اوریل  انجام بدهند .

 

وستوک ۱ ، نخستین فضاپیما از مجموعه مأموریت‌های وستوک روسیه، مأموریت ویژه‌ای داشت که تا پیش از آن هرگز انجام نشده بود. این فضاپیما قرار بود رؤیای دیرین بشر را تحقق ببخشد و انسانی را به فراسوی مرزهای جوّ زمین ببرد. حدود نیم‌قرن پیش از پرواز وستوک ۱، برادران رایت به رؤیای پرواز انسان در آسمان دست یافته بودند. آن‌ها در آن هنگام نمی‌دانستند که تا رساندن بشر به مرزهای فضا فقط چند دهه باقی مانده است. همین چند دهه مصادف بود بزرگ‌ترین رویدادهای قرن بیستم، از جمله جنگ‌های جهانی اول و دوم و آغاز رقابت‌های تسلیحاتی، صنعتی و فضایی بین دو ابرقدرت آن دوران، آمریکا و روسیه.

در چنین شرایطی بود که روسیه (در واقع اتحاد جماهیر شوروی) موفق شد گامی بزرگ در مسیر پیشرفت فناوری‌های فضایی بردارد و نخستین فضاپیمای سرنشین‌دار را راهی فضا کند. وستوک ۱ در تاریخ ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ (۲۳ فروردین ۱۳۴۰) به فضا پرتاب شد و نخستین مسافر فضا، یوری گاگارین، را هم با خود به همراه برد. یوری گاگارین از خلبان کارکشته‌ی شوروی بود که برای پرواز به فضا نامزد شد و پس از گذراندن آزمون‌های متعدد و دشوار برای این سفر انتخاب شد. در آن زمان روس‌ها اطلاعاتی درباره‌ی آماده‌سازی فضانوردان آمریکایی برای نخستین پرواز کسب کرده بودند و گمان می‌کردند که آمریکا می‌خواهد نخستین فضانورد خود را در ۲۰ آوریل به فضا بفرستد. پس شوروی اگر می‌خواست در این نبرد پیروز باشد باید پیش از آن تاریخ انسانی را به فضا می‌فرستاد. این‌طور بود که مراحل تمرین و آماده‌سازی یوری گاگارین و چند نامزد دیگر فضانوردی با سرعت و به‌طور فشرده انجام شد. یوری گاگارین فقط ۴ روز پیش از پرواز به فضا متوجه شد که برای این مأموریت انتخاب شده است. با توجه به این‌که پیش از او کسی به فضا نرفته بود، هنوز آثار پزشکی و روانی قرار گرفتن در مداری به دور زمین و فراتر از جوّ ناشناخته بود و این موضوع باعث نگرانی‌ و اضطراب خود گاگارین و هیئت علمی این مأموریت شده بود.

یوری گاگارین فقط ۴ روز پیش از پرواز به فضا متوجه شد که برای این مأموریت انتخاب شده است!

سرانجام وستوک ۱ از زمین برخاست و یوری گاگارین پیام‌های خود را به‌‌طور رادیویی به زمین مخابره کرد، که در میان آن‌ها جمله‌ی «من زمین را می‌بینم، خیلی زیبا است» مشهور شد و به تاریخ پیوست. وستوک ۱ در مداری به دور زمین قرار گرفت و زمین را در مدت ۱۰۸ دقیقه یک بار دور زد. مأموریت آن هم همین بود. پس از یک بار دور زدن، به سوی زمین بازگشت تا مسافر خود را به سلامت به میهن بازگرداند. البته در راه بازگشت، اشکال‌هایی در سیستم ترمز موشک پدید آمد که باعث دلهره‌ی فراوان شد اما سرانجام به سلامت به زمین رسید. محل فرود از مکان پیش‌بینی شده بسیار فاصله داشت و در نتیجه نیروهای کمکی و مستقبل در آن‌جا حضور نداشتند. تنها کسانی که گاگارین را بلافاصله پس از فرود دیدند یک زن محلی و نوه‌ی ۶ ساله‌اش بودند که متعجب به او می‌نگریستند. گاگارین درباره‌ی این موضوع چنین شرح داده است: «آن‌ها وقتی من را با لباس و کلاه فضایی و چتر نجاتم دیدند، ترسیدند و عقب رفتند. من به آن‌ها گفتم نگران نباشید من هم مثل شما شهروند شوروی هستم، همین الان از فضا برگشتم و دنبال تلفن می‌گردم که به مسکو زنگ بزنم».

سازمان ملل برای بزرگ‌داشت این موفقیت بزرگ انسان، روز ۱۲ آوریل (سالروز پرواز اسپوتنیک ۱) را «روز پرواز فضایی بشر» نام‌گذاری کرده است.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۰/۱۱
فاصله گلناری

پرواز به فضا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی