به آینده امیدوار باشید

لا تقنطوا من رحمه الله- ز گهواره تا گور دانش بجوی

به آینده امیدوار باشید

لا تقنطوا من رحمه الله- ز گهواره تا گور دانش بجوی

به آینده امیدوار باشید

وبلاگی درباره ی همه چیز ،عمومی- اجتماعی- جامعه- اخبار و...

روز اهدای خون

سه شنبه, ۲ دی ۱۳۹۹، ۰۷:۳۰ ب.ظ

اهدای خون کارکنان بهزیستی بوشهر به مناسبت هفته بهزیستی

بهزیستی نامی آشنا در مهربانی ،گذشت و ایثار... در آغاز هفته بهزیستی در اولین اقدام با حضور سبز خود در راستای  آسایش همنوعان اما به گونه دیگر با شعار "هر اهداکننده خون یک قهرمان است" با حضور در پایگاه انتقال خون بوشهر، خون اهدا کردند.

در این حضور تعدادی از کارکنان بهزیستی بوشهر به اتفاق مهندس احمدی رئیس بهزیستی بوشهر لحظات زیبایی را به رنگ ایثار به نمایش گذاشتند.

24 خردادماه (14 ژوئن 2009)

سازمان جهانی بهداشت WHO روز 14 ژوئن هر سال را برای افرادی که بوسیله اهداء خونشان میلیون ها زندگی را نجات می دهند به رسمیت می شناسد. این روز یادآور نیاز مرتب اهداء خون برای جلوگیری از کمبودهای آن در کلینیک ها و بیمارستانهاست مخصوصاً در کشورهای در حال توسعه که این مقدار بسیار محدود و کم است. میزان اهداء خون در بیشتر از 80 کشور بسیار کم است (کمتر از 10 اهداء در هر 1000 نفر) که از این تعداد 79 کشور جزء کشورهای در حال توسعه اند.

این اتفاق سالیانه روی تحریک و تهییج بیشتر مردم برای اهداء خون تمرکز می کند. این نشانگر آن است که سیستم های بهداشت و سیاستگذاران کار می کنند تا انتقال خون ایمن و قابل قبول برای مردم دنیا باشد.

 

اهدای خون رئیس شورای شهر اردبیل و فرماندار شهرستان کوثر

به مناسبت ماه مبارک رمضان رئیس شورای شهر اردبیل و فرماندار شهرستان کوثر در اقدامی خداپسندانه خون اهدا کردند.

در این برنامه ها که در مرکز اهدای خون اردبیل انجام پذیرفت ، حجت الاسلام سرداری رئیس شورای شهر اردبیل و فرماندار شهرستان کوثر با حضور در پایگاه اردبیل ضمن اهدای خون در خصوص هرگونه همکاری در راستای فرهنگسازی اعلام آمادگی کردند.

شایان ذکر است رئیس شورای شهر اردبیل و فرماندار کوثر جزو اهداکنندگان مستمر انتقال خون استان اردبیل هستند.

 

 

در ماه رمضان اهدای خون را فراموش نکنید

با آغاز ماه مبارک رمضان و همزمانی آن با بلندترین و گرمترین روزهای تابستان احتمال کاهش ذخایر خونی در پایگاههای سطح کشور خصوصا نقاط گرمسیر قوت می گیرد.

به گزارش روابط عمومی و همکاری‌های بین الملل سازمان انتقال خون ایران این روزها اهدای خون در زمانهای محدودتری صورت می‌گیرد و گرچه پایگاههای انتقال خون بعد از افطار نیز فعال هستند اما همچنان نیاز به اهدای خون به قوت خود باقی است.

دکتر محسن منشدی مدیرکل روابط عمومی و همکاری‌های بین الملل در این باره ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه مردم ایران از اهداکنندگان خون دعوت کرد تا یک نوبت از دفعات اهدای خود را در ماه مبارک رمضان قرار دهند و ماه رمضان توجه خود را برای اهدای خون تنهابه شبهای قدر معطوف نکنند زیرا در ماه مبارک رمضان هفته های پیش از شبهای قدر ذخایر خونی به کمترین میزان خود می رسد.

سخنگوی سازمان انتقال خون از اهدا کنندگان خواست بعد از افطار در یکی از مراکز اعلام شده اقدام به اهدای خون کنند. و برای این کار قبل و بعد از اهدای خون میزان فراوانی آب و مایعات بنوشند تا حجم خون اهدایی جبران شود.

 

قطره قطره عشق، در شریان هایمان، راه می گیرد تا بودن را با صدای تپش های بی وقفه قلبمان، حس کنیم.

هر قطره خون تو، زندگی تازه ای ست که عاشقانه تر از تمام رودها، در رگ های نیمه جان ما، به زندگی جریان می دهد. زلال رودهای زندگی، رگ های بخشنده توست که با اراده خداوند، جان را در کالبدهای پریشان ما شناور می کند.

هنگام اهدای خون، زیباترین حس ها را داری؛ حسی سرشار از رهایی، حسی سرشار از اوج. راز آزادی و آزادگی، در رگ های تو جریان دارد.

بلندترین ارتفاعی که سراغ دارم، قلب زلال و آرام توست.

سیره انبیا را نیک آموخته ای؛ چنان که انفاق از جان می کنی، نه از مال.

زیباترین بخشش ها، بخشش توست؛ بی آنکه منّت بگذاری، بی آنکه دست های نیاز را پس بزنی.

پیش از آنکه به سویت دستی دراز شود، به دستگیری بر می خیزی. زندگی را در کیسه های کوچک، پیشکش می کنی. روزهای آفتابی ما، چشم انتظار قطره های زلال مهربانی تواَند. تو آفتاب را با خونت به فرداهای روشن ما هدیه می کنی.

زندگی، اقیانوس بی کرانه ای است که از رگ های کوچک تو سرچشمه می گیرد و عشق، لبخندی است که از لب های تو آغاز می شود و بهار، مهربانی چشم های همیشه خندان توست. آرامش، کیسه های کوچکی است که انباشته از مهربانی گرم تو، قوّت قلب های کوچکمان می شود.

دستان بخشنده

معصومه داوودآبادی

جاری می شود زندگی در رگ هایم؛ آن گاه که تو با سروش مهربانی، شیره جانت را با من قسمت می کنی.

سخاوتت را توان سپاسم نیست. ایثار، نگاه تو است که این گونه نجیب و صبور، چشمانم را به دیدنی دوباره می خواند. تو آمده ای تا بگویی در پس این ابرهای تیره، آفتابی درخشان خانه دارد.

تو شب های مرا بشارت سپیده و نوری. تار و پود جانم در نفس های یاریگرت گسترده می شود. گرمای دستانم، اندیشه سبزت را مدیون است.

آمدی؛ آن ساعت که سلول های بی رمقم در آستانه خزان، گام های آخر را می پیمود، آن دقیقه که نفس هایم به شماره افتاده بود و چشمان بسته ام را امید گشودن دوباره نبود. آمدی و عصاره جانت را به جسم دردمندم ارزانی کردی.

با روان زنده ات، پیکر آزرده ام را به حیاتی سپید فرا خواندی.

همتت استوار و جانت بی بلا! که ترانه سرای تولد دگرباره منی.

برمی خیزم و دست هایم را به سمت آسمان بالا می برم و با گونه هایی خیس و صدایی لرزان، سلامت روح و جانت را از پروردگار، طلب می کنم. برمی خیزم و شمعدانی ها را به آفتاب و نسیم دعوت می کنم. چگونه به تمنایت برخیزم که پرندگان امید را به آسمان خانه ام فرا خواندی و پنجره چشمانم را به بی نهایتی از خورشید گشودی؟

چگونه سپاست بگویم که جوانی خاطره هایم را وامگذاری؟

صدایت در ذره ذره کالبدم می پیچد و روشنی می پراکند. چشم های سربلندت را می ستایم و دستان بخشنده ات را از سر ارادت می فشارم.

فروغ زندگی

حمیده رضایی

برخاسته ای به شکرانه سلامت و جهان، با تو برخاسته است.

برخاسته ای و هیچ دریچه ای روبه رویت بسته نخواهد ماند.

خونی که در رگ هایت می جوشد، امیدی به زندگی است. خوشا هیاهوی حیات که این گونه در تو موج می زند!

قطره قطره خونت، لبخندهای نوری است که بر لبان خشک منتظران می نشانی. خوشا هوایی که نفس می کشی! خوشا دستی که برای یاری رسانی دراز می کنی و خونت را هدیه می دهی!

صدای قدم هایت را نزدیک تر حس می کنم.

heartheartsmileyheartheart

آمده ای تا چتری بزنی بر سر چشم های بی رمقی که مشتاقند و منتظر؛ که فروغ زندگی در آنها سوسو می زند.

آمده ای تا جویبار رگانت را در رگ های خشک شب زده جاری کنی؛ تا حیات آغاز شود. آمده ای تا جان های ناتوان را سیراب کنی.

آمده ای و خدا توانت را بیشتر کند، خدا چشم هایت را رو به آفتاب های گرم و همیشه تابنده عافیت باز کند!

آمده ای و آستین بالا زده ای تا با قطره قطره خونت، جوانه های خشک را کمک کنی تا قد بکشد.

عطر مهربانی ات فراگیر است.

بزرگ زیسته ای که این گونه به یاری می شتابی.

بزرگ زیسته ای که از سرخی خونت، سبزی حیات می ستانی.

بزرگ زیسته ای که به زیستن دیگران می اندیشی.

صدای نفس های خون

کاظم بدرالدین

خون، از نفیس ترین هدیه های روزگار است. قطره ای از زبان خون بشنو که اگرچه سرخ است، ولی سبزی را جار می زند.

صدای نفس های خون، ما را در حیاتی عاشقانه نگه می دارد که: «تا شقایق هست زندگی باید کرد».

اما خونی که تو هدیه می دهی، گلواژه های نجات را به هموطن نیازمند، تزریق می کند. خانه ای رو به آینده بنا می کند که همسایه دیوار به دیوار تمام خوبی هاست.

برای صدای حیات بخش قطرات خون، تخت های بیمارستان، بی تابند.

پرستاران منتظرند تا هر چه سریع تر، پیک رهایی بخش برسد.

خون اهدایی تو، مسیری را می پیماید که پایانش، باقی ماندن نام توست.

این هدیه جاویدترین غزلی است که در کارنامه خوبی های تو، به خوبی می درخشد؛ اصلاً ماندگارترین تصویر امید است.

می بینم باز هم آمده ای و آستین را بالا زده ای!

 

شرایط اهدای خون 
- چه کسانی می توانند خون اهدا نمایند؟
- و چه کسانی اجازه ندارند خون اهدا نمایند؟
- آیا من هم می توانم خون خود را اهدا نمایم؟
- آیا اهدای خون برای من ضرری ندارد؟
اینها پرسش هایی هستند که شاید تاکنون در زمینه اهدای خون به ذهن بسیاری از ما رسیده باشند. روشن است وقتی سخن از سلامت خون به میان می آید، می خواهیم اطمینان یابیم ما با تزریق خون به بیمار به او صدمه ای نمی زنیم و در عین حال سلامت اهدا کننده خون را نیز به خطر نمی اندازیم از این رو تمامی مراکز اهدای خون برای اهدای خون شرایطی را در نظر می گیرند. (جدول شماره 1 را ببینید) بعضی از این شرایط بخاطر حفظ سلامت فرد اهدا کننده خون و برخی دیگر به منظور حفظ سلامت گیرنده خون در نظر گرفته شده اند. 
پزشک اهدا کنندگان پیش از اهدای خون، داوطلبین را بررسی می کند. این بررسی شامل مصاحبه پزشکی در باره سوابق پزشکی و رفتارهای فردی و انجام یک معاینه مختصر می باشد . در صورتی که فرد تمامی شرایط لازم برای اهدای خون را داشته باشد می تواند خون اهدا کند. 
 

جدول شماره 1 - برخی شرایط عمومی اهدای خون

  • سن بین 17 تا 65 سال
  • حداقل وزن 50 کیلوگرم
  • تعداد نبض بین 50 تا 100 ضربه در دقیقه
  • فشار خون بین 90 تا 180 میلی متر جیوه
  • حداقل هموگلوبین خون 5/12 گرم در دسی لیتر
  • حداقل فاصله بین دو اهدا 8 هفته کامل
  • بیشترین تعداد اهدای خون برای آقایان 4 بار در سال وخانم ها 3 بار در سال
  • درجه حرارت بدن نباید بیشتر از 5/37 درجه سانتی گراد باشد.
  • ناشتا نباشند.
  • دچار ضعف یا خستگی مفرط نباشند.
  • قبل از تاسیس سازمان انتقال خون ایران، تهیه خون مورد نیاز بیماران به عهده سرویسهای پراکنده در بخشهای خصوصی یا مراکز دولتی مانند ارتش، دانشکده پزشکی تهران و شیر و خورشید سرخ بود. در آن زمان خونگیری تابع هیچ نوع ضابطه علمی نبود و اهدا کنندگان این مراکز غالباً به فروش خون خود مبادرت می نمودند. در " نهم مرداد ماه " سال 1353 بود که سازمان انتقال خون ایران تاسیس شد و شروع بکار نمود. هم زمان با راه اندازی سازمان مرکزی در تهران، 3 مرکز دیگر در شیراز، اهواز و مشهد نیز راه اندازی شد. از همان ابتدا هدف سازمان تهیه خون کافی و سالم بود. بنابراین استفاده از اهداکنندگان پولی (Paid Donors) که عمده اهداکنندگان قبل از تاسیس سازمان بودند، ممنوع گردید و بجای آن مقرر گردید از اهداکنندگان داوطلب و جایگزین استفاده شود.در سیستم اهدای خون جایگزین هر زمانی که بیمار نیاز به خون داشت می بایست ابتدا خون مورد نیاز وی توسط بستگان، دوستان و یا آشنایان جایگزین گردد.

    جهت افزایش سلامتی، کلیه خونهای اهدایی از نظر هپاتیت B با آزمایش HBsAg نیز بررسی می شدند.

     

    با گذشت زمان نیاز به خون رسانی گسترده تر شد و به منظور ارائه خدمات بیشتر تعداد پایگاه های انتقال خون در سراسر کشور افزایش یافت. در طول جنگ تحمیلی عراق این نیاز بیشتر شد.با اینحال طی 8 سال دفاع مقدس سازمان همراه با اقشار مختلف مردم خون و فرآورده های مورد نیاز برای مجروحین و مصدومین را بخوبی تامین نمود.

     با شناخت ویروس ایدز و هپاتیت C و احتمال انتقال آنها از طریق تزریق خون مطالعات زیادی در جهت کاهش انتقال این عفونتها صورت گرفت. در همین مطالعات نشان داده شد که درصد بیشتری از اهداکنندگان خون جایگزین از نظر ایدز، هپاتیت B و C مثبت هستند. به همین منظور در سال 1376 برنامه حذف خون جایگزین در کشور به اجرا درآمد و تا پایان سال 1379، 9 استان کشور موفق به حذف خون جایگزین گردیدند.

    خوشبختانه دراوایل دهه هشتاد شاخص اهدای خون داوطلبانه به 95% رسید و 33% از این خونهای اهدایی توسط اهداکنندگان مستمر تامین شد. در حال حاضر فقط در استانهای خوزستان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان درصد کمی از خون جایگزین استفاده می شود.

    در حال حاضر از هر 1000 نفر جمعیت فقط حدود 22 نفر اهدا کننده خون هستند (2/2 درصد). هر چند که وجود 2 درصد اهدا کننده در جامعه از نظر سازمان بهداشت جهانی قابل قبول می باشد اما با وجود تعداد زیادی اهدا کننده بالقوه در کشور امیدواریم در آینده شاهد افزایش اهدا کنندگان باشیم. هم اکنون سازمان انتقال خون ایران با بیش از 90 پایگاه که به 8 منطقه اصلی تقسیم شده است خون مورد نیاز بیش از 60 میلیون نفر جمعیت کشور را تامین می کند.

    اینک همزمان با  تاسیس سازمان انتقال خون ایران تعداد کل خونهای اهدائی از جانب شما اهداکنندگان عزیز به بیست میلیون واحد رسیده است

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۰/۰۲
فاصله گلناری

اهدای خون

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی