به آینده امیدوار باشید

لا تقنطوا من رحمه الله- ز گهواره تا گور دانش بجوی

به آینده امیدوار باشید

لا تقنطوا من رحمه الله- ز گهواره تا گور دانش بجوی

به آینده امیدوار باشید

وبلاگی درباره ی همه چیز ،عمومی- اجتماعی- جامعه- اخبار و...

قویترین انسان جهان

شنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۵۲ ق.ظ

قوی ترین انسان جهان

انسان

زندگی مبارزه خطرناکی است ، پیروزی و شکست در آن، وابسته به قدرت و توانایی انسان است. هر که قوی‏تر باشد کامیابی او درخشان‏تر خواهد بود.

بدون شک قدرت جسمی خود ، یکی از عوامل موفقیت است ، ولی ناگفته پیداست که عامل اصلی پیروزی‏ها مربوط به قدرت‏های روحی است. در حقیقت قدرت‏های روحی انسان عامل ترقی و تعالی اوست و همین مبداء اصیل انسانی است که به مقدار بی‏نهایتی از آن بهره‏برداری می‏شود و هر قدر بیشتر از آن استفاده شود ، جوشش آن فراوان‏تر خواهد گردید.

افراد ممتاز «خودساخته» که در جوامع گوناگون بوجود می‏آیند ، همه و همه از کسانی هستند که کوشیده‏اند تا سرحد امکان از مزایای قدرت‏های روحی برخوردار شده ، در پیشبرد هدف‏های عالی خود از جهات روحی و معنوی کامل‏تر استفاده کنند.

افراد ممتاز «خودساخته» که در جوامع گوناگون بوجود می‏آیند ، همه و همه از کسانی هستند که کوشیده‏اند تا سرحد امکان از مزایای قدرت‏های روحی برخوردار شده ، در پیشبرد هدف‏های عالی خود از جهات روحی و معنوی کامل‏تر استفاده کنند. بنابراین همین نوع بهره‏برداری‏ها از سرمایه‏های اصیل انسانی سبب شده که جزو برجستگان تاریخ درآیند.

در مقابل این‏گونه افراد ، اشخاصی از طبقات گوناگون وجود دارند که در اثر آشنا نبودن به ذخائر معنوی انسان، به خود اعتماد ندارند و در هر جریان کوچکی دچار تزلزل شده خود را برای انجام کارهای ارزنده و اصیل آماده نمی‏دانند و از پذیرفتن موقعیت‏هایی که گاه در آسمان اقبال آدمی می‏درخشد ، شانه خالی می‏کنند. این‏گونه افراد پس از گذشت زمان متوجه می‏گردند ، که چگونه اشتباه کرده از بخت و اقبال روی گردانیده‏اند. تمام افرادی که مسوولیت‏های سنگین اجتماعی را بر دوش خود قرار می‏دهند، با دیگران یکسانند، فقط یک واقعیت در آنان وجود دارد که در دیگران کمتر دیده می‏شود، و آن حسّ اعتماد است.

 

این گروه بعد از خدا به نیروهای انسانی متکی بوده، به خود و توانایی خویش اعتماد دارند؛ و حال آنکه دیگران دچار تزلزل شخصیت گشته، خود را کوچک و بی‏مقدار می‏شمارند.

یک مطالعه عمیق این واقعیت را آشکار می‏سازد که بسیاری از افراد در اثر این نوع تزلزل‏ها، در زندگی اجتماعی دچار بحران روحی و مالی شده‏اند.

علی علیه‏السلام در خطبه همام می فرماید: ای همام روح مومن از سنگ خارا سخت‏ و شکست‏ناپذیرتر است.(نهج البلاغه) 

در نبرد زندگی، باید پیش از همه چیز با احتمال شکست و تزلزل‏های روحی مبارزه  کرد.

 

یکی از عواملی که آدمی را از پیشرفت باز می‏دارد احتمال شکست است. بسیاری از افراد با استعداد در اثر همین نوع احتمالات وهمی و خیالی گوشه‏گیری کرده، از ترقّی باز مانده‏اند و حال آنکه افراد دیگری که از نظر هوش و استعداد از آنان عقب‏تر بوده‏اند ، با داشتن جرات و ابتکار جلو رفته برای خود موفقیت‏های درخشانی کسب نموده‏اند. بنابراین در نبرد زندگی، باید پیش از همه چیز با احتمال شکست و تزلزل‏های روحی مبارزه  کرد.

موفقیت

همه افراد انسانی در تمام دوران زندگی، ولو یکبار هم شده، دچار بحران‏های سختی می‏شوند، چون صفحات زندگی از تلخ و شیرین تشکیل یافته است.

در چنین مواردی هر کسی بهتر می‏داند که با چه شهامت و قدرتی خود را از آن مشکلات رهانیده است. شاید برای بسیاری از آن افراد شگفت‏آور است که چنین زور و قدرتی از خود ظاهر ساخته‏اند، ولی بررسی دقیق این حقیقت را آشکار می‏سازد، که چون حیثیت، جان یا مال خود را در خطر نابودی و زوال می‏‏دیده‏اند، به ناچار به نیروهای اصیل خود پناهنده شده، در اثر استمداد از هوش و ابتکار، خود را از مهلکه نجات داده‏اند. به طور مسلم اگر ضرورت زندگی ایجاب نمی‏کرد آنها حاضر نمی‏شدند از نیروهای ذخیره انسانی خود استفاده کنند. و بدین ترتیب بحران‏های زندگی، عامل پیدایش جرات و ابتکار فوق‏العاده می‏گردد. ضمناً به خوبی آشکار می‏شود که در غیر موارد بحرانی هر فردی می‏تواند از این نیروها بهره‏مند گردد.

 

در خاتمه می‏توان چنین نتیجه گرفت که همه افراد اجتماع از کوچک و بزرگ برای به دست آوردن ابتکار و جرأت، باید از حل مشکلات نهراسیده با آغوش باز به جنگ آنها بروند و بدانند که مشکلات زندگی، خود دارای درس‏های آموزنده‏ای است، که به تدریج به آدمی قدرت و شهامت می‏بخشد. رسول اکرم درباره روحیات افراد با ایمان می‏فرماید: مردان با ایمان شب‏ها به راز و نیاز با خدا مشغولند و چون آفتاب درخشان ظاهر شود همانند شیران قوی به جنب وجوش درآمده در فراهم ساختن لوازم زندگی ساعی و کوشا هستند.

 

منبع : کتاب چگونه باید بود

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۹/۲۹
فاصله گلناری

قوی ترین انسان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی