به آینده امیدوار باشید

لا تقنطوا من رحمه الله- ز گهواره تا گور دانش بجوی

به آینده امیدوار باشید

لا تقنطوا من رحمه الله- ز گهواره تا گور دانش بجوی

به آینده امیدوار باشید

وبلاگی درباره ی همه چیز ،عمومی- اجتماعی- جامعه- اخبار و...

تصویر هایی متفاوت از فضا

شنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۴۲ ق.ظ
تصویر جدید و زیبای فضاپیمای کاسینی ناسا از قمر کوچک و یخی زحل ، اپیمدئوس

اپیمدئوس تنها 116 کیلومتر قطر دارد و کاسینی این تصویر کم نور از اپیمدئوس را هنگامی گرفت که این قمر یخی و کوچک در حال پنهان شدن در پشت اتمسفر زحل بود.

این تصویر توسط دوربین narrow-angle کاسینی در نور مرئی و در تاریخ 20 دسامبر 2005 گرفته شده است.کاسینی در هنگام تهیه این تصویر 3/2 میلیون کیلومتر از اپیمدئوس و 2/2 میلیون کیلومتر از زحل فاصله داشته است.مقیاس این تصویر 14 کیلومتر در هر پیکسل برای اپیمدئوس و 13 کیلومتر در پیکسل برای زحل می باشد.
این تصویر زیبا از زحل توسط فضاپیمای کاسینی در 31 اکتبر ، هنگامی که کاسینی در فاصله ی 2/1 میلیون کیلومتری زحل قرار داشت گرفته شده است .

در این تصویر زیبا نوار از ابر های پَر مانند این هلال زیبا از زحل را پوشانده اند . این ابر ها در مرز تاریک و روشن سیاره (مرز شب و روز) جایی که اشعه های خورشید تقریبا به صورت افقی در حال تابش هستند ، به راحتی قابل مشاهده می باشند .ضمنا در این قسمت ها از اتمسفر بالای ابر ها نسبتا پاک می باشد.خط تیره ای که در بالای تصویر مشاهده می شود نیز لبه خارجی حلقه های زحل می باشد.


این تصویر در نور مادون قرمز (728 نانو متر) توسط دوربین wide-angle کاسینی در 31 اکتبر 2005 گرفته شده است .

در این تاریخ کاسینی در فاصله 2/1 میلیون کیلومتری از زحل قرار داشته و زاویه ی بین خورشید – زحل و فضاپیما 131 درجه بوده است .

مقیاس این تصویر نیز 69 کیلومتر در هر پیکسل می باشد و کنتراست تصویر برای رویت پذیری بهتر افزایش یافته است.
[URL=http://www.universetoday.com/am/uploads/saturn_clear.jpg]تصویر بزرگتر[/URL]
تلسکوپ فضایی چاندرا تصویری در پرتو ایکس از قلب خوشه کهکشانی برساوش تهیه کرده است که اطلاعات تازه ای از کهکشان عظیم مرکز این خوشه آشکار کرده است.

خوشه برساوش تشکیل شده از هزار کهکشان،با فاصله 250 میلیون سال نوری از ما ، یکی از اجرام عالم است و خوشه کهکشانی روشنی در پرتو ایکس در خود دارد. در قلب آن کهکشان خواری بزرگ به نام برساوش A و ماهیت آن از گاز و کهکشان است که در آن فرو میریزند،تشکیل شده است. این عکس ژرف توسط تلسکوپ فضایی چاندرا و در پرتو ایکس گرفته شده است.سرتاسر قلب این خوشه کهکشانی اندازه ای حدود 300000 سال نوری دارد.این عکس در پرتو ایکس سبب انتشار اطلاعات قابل توجهی از کهکشان های بزرگ و اطراف داغ خوشه های گازی(30-70 میلیون درجه سانتی گراد)شده است.

مرکز روشن در این عکس حکایت از وجود سیاهچاله ای فوق پرجرم در قلب برساوش A دارد.چگالی کم در این ناحیه باعث بوجود آمدن حباب های سیاه یا عاری از ماده شده است،تولید این فضاها به سبب انفجار و فعالیت مرکز این سیاهچاله است،این فعالیت ها باعث ایجاد امواج قوی-امواج صدادار بر حسب مقیاس کیهانی-،موج دار شدن سرتاسر پرتو ایکس و تولید گازهای داغ شده است.رنگ سبز-آبی در بالای مرکز مصنوعی است وسایه های دور مرکز باقی مانده های کهکشان های کوچکی هستند که فروریخته اند و سبب طغیان برساوش A شده اند. که در تصویر به رنگ سبز-آبی نشان داده شده اند.
فضاپیمای کاسینی در یک تصویر فوق العاده موفق شده سه قمر سیاره زحل را در آرایشی استثنایی به دام بیندازد.



این تصویر سه دنیای متفاوت موجود در قلمروی سیاره زحل یعنی دیون (چپ) ، تتیس (وسط) و پاندورا(راست) را در نزدیکی حلقه های زیبای این سیاره نشان میدهد.

در این تصویر در 24 سپتامبر 2005 و در محدوده نور مرئی آبی از فاصله تقریبی 1.2 میلیون کیلومتری از زحل تهیه شده است.در این تصویر عوارض سطحی دیون و تتیس به خوبی قابل مشاهده می باشد. در هنگام تهیه این تصویر تتیس در فاصله ی بسیار دوری از حلقه های قرار داشت و دیون و پاندورا بسیار به کاسینی نزدیکتر بودند.قطر قمرهای دیون و تتیس به ترتیب 1126 و 1071 کیلومتر می باشد و پاندورای کوچک ، قمر سیب زمینی شکل زحل نیز 84 کیلومتر قطر دارد .مقیاس این تصویر برای دیون و تتیس تقریبا 5 کیلومتر در هر پیکسل و برای پاندورا 9 کیلومتر در هر پیکسل می باشد.
[URL=http://www.universetoday.com/am/uploads/2005-1110threemoons-full.jpg]تصویر بزرگتر[/URL]
دیون با 1126 کیلومتر قطر در سمت راست و رئا با 1528 کیلومتر قطر در سمت چپ تصویر قرار دارد.این تصویر در نور مرئی توسط دوربین narrow-angle کاسینی در 14 می 2006 گرفته شده . کاسینی در هنگام تهیه این تصویر 2.7 میلیون کیلومتر از دیون و 3.1 میلیون کیلومتر از رئا فاصله داشته است . فاز (زاویه ی میان خورشید، قمر و فضا پیما) 134 درجه برای هر دو قمر می باشد. مقیاس این تصویر برای دیون 16 کیلومتر در پیکسل و برای رئا 18کیلومتر در پیکسل است.

 

جهان هستی

صویری کیفیت‌بالا از زمینه فراژرف هابل، گسترهٔ متفاوت کهکشان‌هایی که هر یک از میلیاردها ستاره تشکیل شده‌اند را نشان می‌دهد. بخشی از آسمان که توسط تصویر اشغال شده است در گوشهٔ چپ پایین نشان داده شده است.

 

14 مهر89 از وب جهان یکه نگار

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۹/۲۹
فاصله گلناری

جهان

فضا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی